– Nu väntar vi på en annan tankbil dit järnkloriden kan pumpas över. Sedan kan färjan avgå mot Tyskland, säger Torgny Nilsson, hamnens säkerhetsrådgivare.
Upptäcktes vid rond
Larmet kom strax före klockan 08 på fredagen om läckaget på färjan Peter Pan, som trafikerar Trelleborg-Travemünde.
– Det var vid en sedvanlig rond som en av våra matroser märkte att det droppade från bilen, säger Anette Wugk, pressansvarig på TT-Line.
Det är oklart hur mycket järnklorid som läckt.
– Saneringsarbetet påbörjades direkt av vår personal och togs sedan över av räddningstjänsten, säger Anette Wugk.
Säkerhetsrådgivaren Torgny Nilsson är mycket nöjd med hur färjepersonalen agerat.
– Rutinerna fungerade perfekt. Man hämtade genast uppsamlingskärl och hinkar, samtidigt som däcket där tankbilen stod stängdes av.
Ingen människa skadad
Flera styrkor från räddningstjänsten i Trelleborg var på plats under förmiddagen liksom kemenheter från andra orter.
Ingen människa har skadats i samband med läckaget.
– Färjan hade precis kommit in från Tyskland, och vi lyckades lossa fartyget på vanligt sätt utan konstigheter, säger Anette Wugk på TT-Line.
Peter Pan skulle ha avgått 09.30, och kommer att kunna gå först när saneringsarbetet är klart.
– Däremot kommer TT-Lines övriga färjor i Trelleborg inte att beröras, säger Anette Wugk.
Läckaget ska utredas
Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är järnklorid ett svagt frätande, surt fast ämne.
Hur kommer det sig att ett så farligt ämne transporteras på en passagerarfärja?
– Det är inget brandfarligt ämne, bara lätt frätande. Transporten är tillåten enligt de internationella transportbestämmelserna, säger säkerhetsrådgivare Torgny Nilsson.
Han kommer nu, tillsammans med sin motsvarighet i tyska hamnstaden Lübeck, att starta en utredning av hur tankbilen med järnklorid kunde börja läcka.