Det statligt ägda bolaget Fehmarn A / S har fått grönt ljus att starta förhandlingar med byggkonsortierna om kontrakt till anläggningen. År 2028 väntas den vara klar.
Allt såg klart ut för bara något år sedan. Men så kom överklaganden mot miljögodkännandet på den tyska sidan. Dessa väntades försena projektet rejält. Samtidigt räknades de ekonomiska kalkylerna upp på nivåer som fick flera politiker i Folketinget att tveka.
Det tyska miljögodkännandet väntas bli klart de närmaste åren, förväntningarna ligger på två år. Försenandet tycks ha påverkat priset, men inte i fördyrande riktning, utan det motsatta. Entrepenörerna har på grund av förseningarna och den politiska tvekan i Danmark nu gett lägre anbud.
Därmed har budgeten fallit till 52,6 miljarder danska kronor, vilket har varit tillräckligt för att blidka de kritiska politikerna. Tunnelförbindelsen under Fehmarn Bält ska betalas av resenärerna, och återbetalningstiden beräknas till 36 år.