– Från politiskt håll finns det en stor tilltro till att information ska göra oss till bättre konsumenter och välja sunda och miljövänliga produkter. Men det vi har upptäckt i vår studie är att om man får välja att ta del av informationen struntar hälften i den och köper sämre produkter, säger Jonas Nordström.
När SVT Nyheter Skåne frågar konsumenter utanför ICA Kvantum i Lund bekräftas bilden:
– Vi tittar efter och köper mycket ekologiska varor, och vi har ju tid till det eftersom vi är pensionärer, säger Christer Nilsson
– Jag tänker inte på det utan jag handlar så fort som möjligt. Ner med varorna och sen hem, säger Siv Månsson.
Politisk övertro
Jonas Nordström och hans grupp har studerat konsumenter i Stockholm och Köpenhamn. De fick välja mellan att få information om varor och att avstå från det. Och det var förvånande många som valde bort informationen.
– Ja, ungefär hälften avstod. Det visar att politikerna har haft en övertro på detta. Men det finns ju styrmedel som skatter och subventioner. Och så kan ju handeln kan har en viktig uppgift genom att placera nyttiga och hållbara varor på ett sätt som gör att det blir lättare för konsumenten att välja det, säger han.