Resan från Eva Joensuus arbetsplats i Danmark och hem till svenska Eslöv brukade ta runt en och en halv timme. Sen infördes id-kontrollerna i januari och plötsligt var restiden uppe i tre timmar, en bra dag.
– Hemresan blev förlängd med upp till fem timmar de värsta dagarna, säger hon till TT.
I femton år hade hon arbetat inom resebranschen i Danmark. Men trots ett digert kontaktnät och en arbetsplats hon trivdes på fungerade det inte längre.
– Jag fick säga upp mig i vintras. Min vardag gick inte ihop längre på grund av de trafikproblem som kontrollerna orsakade.
Och hon är inte den enda som är upprörd över dagens besked. På Öresundsrevolutionens Facebooksida, en kampanj mot kontrollerna med över 20 000 följare, har upprörda kommentarer redan börjat strömma in.
´Kontrollerna måste bort. Att regeringen nu förlängt dem är ett hån mot Skåne och Öresundsregionen. Det är ingen anstormning av flyktingar längre, säger Niels Paarup-Petersen, en av initiativtagarna.
Så fungerar kontrollerna på tågen
ID-kontrollerna på Kastrup
Resenärer från Danmark mot Sverige måste stiga av tåget i danska Kastrup, gå över till andra perrongen, passera genom kontrollen och sedan ta ett nytt tåg.
Gränskontrollerna på svenska sidan
I Hyllie genomför polisen en inre gränskontroll genom att stiga på tågen och kontrollera samtliga passagerare.
Tågen går dessutom var tjugonde minut istället för var tionde. De båda kontrollerna innebär att restiden förlängs. Dessutom missar många sina anslutningar vilket skapar än längre restid.