– Jag tycker det är tråkigt såklart. Jag gillar skolan för det mesta, säger Sebastian Werner Eriksson som ska börja tredje året på tekniklinjen.
Han medger att skolan haft problem, men tycker att det blev bättre under våren och säger att han fick hopp.
– Det var ganska stökigt här innan den nya rektorn kom och folk fick inte sina praktikplatser. Det var det mest problematiska, samt att vi kanske inte hade behöriga lärare i alla ämnen eller att vi bytte många lärare, säger han.
”Allvarliga brister”
Under hösten 2022 inledde Skolinspektionen en riktad tillsyn av Thoren Innovation School i Malmö. Den 21 februari konstaterade myndigheten att el- och energiprogrammet hade ”allvarliga brister” och att eleverna inte fick ”de yrkeskunskaper som utbildningen ska ge”.
Skolan fick till och med den 23 maj att åtgärda bristerna. Därefter konstaterades att bristerna fanns kvar och att utbildningen skulle dras in. Eftersom antalet elever på skolan blivit för få ska hela verksamheten avvecklas efter kommande läsår.
– När sådant här händer så är det vi som har satt eleverna i den situationen, säger rektor Jens Jording.
Besviken över beslutet
Rektorn tycker att de gjorde alla förbättringar de kunde göra och att han både är förvånad och besviken över Skolinspektionens beslut. Samtidigt vill han ta ansvar för bristerna.
– Det kan finnas förklaringar och skäl till att brister uppstår, men alla elever har rätt till en bra utbildning som följer de lagar och förordningar vi har. Det har vi över tid inte levererat och det tar vi också ansvar för, säger Jens Jording.
Varför stänger ni inte skolan direkt om beslutet ändå är att stänga?
– När man stänger en skola abrupt är eleverna de stora förlorarna. Då kommer det finnas elever som har underkänt i kurser och det kommer vara svårt för en annan skola att hjälpa dem ta ikapp det.