– Vi har sålt 2000 biljetter till eventet i Malmö, och folk har köat här utanför sedan klockan åtta imorse, säger Johannes Gustavsson, PR-ansvarig på Tubecon.
Turnén startar i Malmö under lördagen, för att senare i vår göra ett stopp i både Göteborg och Stockholm. Ett 50-tal av landets största profiler ska under turnén träffa tusentals fans, delta i panelsamtal, tävlingar och aktiviteter.
Via sina youtube-kanaler pratar profilerna om allt från psykisk ohälsa till gaming. En del gör sketcher, andra ”vloggar” om vad de gör under dagarna. Men framgången är ett faktum – flera har idag hundratusentals följare och når en miljonpublik.
Roger och dottern Lina Sjölander,12 år, från Malmö står i kön under lördagsförmiddagen.
– Jag vill träffa mina favoriter Thomas Sikelius, Beas Liv, Elin Anderssson. De är roliga att kolla på, jag tittar nästan varje dag, säger Lina.
– Det här är ungdomarnas fenomen, de får inblick i varandras vardag. Jag kollar inte själv, säger Roger.
”De ser en vän i oss”
Skånska Nathalie Danielsson från Trelleborg har en egen youtube-kanal, och har även många följare på Instagram och Musical.ly. Hon pratar mycket om mobbning och ger sina följare stöd och positiva uppdateringar. Hon var en av profilerna på plats i Malmö idag.
– Det känns jättebra, det är jätteroligt att träffa alla, säger hon.
Vad är det du vill förmedla via din kanal?
– Att alla är lika mycket värda, och att vi alla ser olika ut och att vi måste acceptera det, säger Nathalie.
Även Manfred Erlandsson, som har över 200 000 följare, deltar i Tubeconturnén. Hans videoklipp handlar om allt möjligt, och han lägger även upp egna låtar.
– Jag vill ju förmedla glädje, men också en djup sida. Men mest att vara glad och att det är kul. Varför de gillar oss är för att de ser en vän i oss som de kan hänga med när de är ledsna eller glada, säger Manfred.