Dagens avfallshantering med fler möjligheter att tjäna pengar på avfallet har även dragit till sig aktörer inom den organiserade brottsligheten. Förutom negativ samhällspåverkan så innebär avfallsbrottsligheten en negativ miljöpåverkan, enligt en rapport från Naturvårdsverket.
I rapporten, som gjordes med flera myndigheter förra året, framkommer det att det går att tjäna stora pengar på avfallsbrottslighet. Brottslingar kan ta betalt för avfall, sedan behandla det billigt och olagligt genom att bland annat gräva ner det eller dumpa det i terrängen.
– Vi ser att vi har en problematik med organiserad brottslighet inom avfallsområdet, säger Frida Törnquist, miljöhandläggare på Länsstyrelsen Skåne.
Brottslighet över kommungränserna
Länstyrelsen kan till exempel hjälpa mindre kommuner att samverka och ta ett helhetsgrep som kanske inte enskilda miljöinspektörer kan se. Vanligtvis sker den brottsliga sophanteringen över kommungränserna och avfallet kan transporteras långa vägar.
– Ett av kärnproblemen är att brottsligheten flyttar över kommungränserna och då kan länstyrelsen gå in och hjälpa de mindre kommunerna att prioritera ärenden som berör illegal avfallshantering, säger Frida Törnquist.
Aktörer som utför illegala avfallstransporter
Kopplingar till organiserad brottslighet
Innefattar ekonomisk brottslighet av olika slag såsom penningtvätt, skattebrott och bidragsbrott. Brottsligheten är både nationell och gränsöverskridande.
Internationella brottsnätverk
Brotten de begår kan till exempel röra sig om systematiska stöldbrott, men även om avfallsrelaterad brottslighet. Ofta förs stöldgodset eller avfallet ut ur Sverige.
Möjliggörare
Ett exempel är bilbesiktningsföretag som godkänner icke funktionsdugliga fordon, där en godkänd besiktning kan vara förutsättningen för att få exportera ett begagnat fordon.
Företag som blandar legal och illegal verksamhet
Exempelvis kan det handla om verksamheter inom skrotnings- respektive energiåtervinningsbranschen. Farligt avfall märks som icke-farligt, vilket gör att det undgår tullkontroller och inspektion.
Privatpersoner och enmansföretag
Innehållet i containern kommer ofta från secondhand-butiker, Blocket, säljgrupper på sociala medier, skrotar, vänner, verkstäder med mera. Det finns även utländska privatpersoner som kommer till Sverige och samlar in avfall och sedan åker tillbaka till exempelvis Baltikum och Polen.
Etablerade företag och avfallshandlare/mäklare
Skrotfirmor och plaståtervinnare – med högt värde på avfall kan lockelsen att göra olagliga affärer vara stor. Oseriösa avfallshandlare/mäklare köper upp avfall och säljer vidare till icke-godkända anläggningar i Sverige eller utomlands.
Transportörer som saknar tillstånd att köra avfall i Sverige
Transporterna kommer primärt från Estland, Lettland, Litauen och Polen. Start och slut för transporten sker i dessa länder, men upphämtning kan ske i Sverige.
Målvakter
När exempelvis illegala avfallstransporter av uttjänta bilar stoppas och det via Transportstyrelsens register kan konstateras att ägare till fordon som exporteras ofta är ägare till ett stort antal fordon som ofta är avregistrerade.
Källa: Naturvårdsverkets rapport