I två år har en 32 meter lång specialbyggd lastbil kört i skytteltrafik mellan Göteborg och Malmö. Det är ett försöksprojekt som syftar till att få ned koldioxidutsläppen. Nu förbereds en lagändring som innebär att den tillåtna fordonslängden höjs för vissa vägar .
Varje natt måndag till fredag rullar jättelastbilen fram och tillbaka mellan Schenkers terminaler i Göteborg och Malmö. Det 32 meter långa ekipaget har två trailers, och rullar på dispens från de 25,5 meter som annars är den högsta tillåtna längden.
Farhågor om trafiksäkerhet
Den har modern teknik med effektiva bromsar på varje axel. Bromssträckan är därför inte längre än för andra lastbilar. Men det fanns ändå farhågor för trafiksäkerheten när projektet startade. Hur skulle till exempel medtrafikanterna reagera under omkörning ?
– Av dem vi har intervjuat är det ett fåtal som har märkt att det är nån skillnad, trots att den är sju meter längre, säger Thomas Asp, projektansvarig på Trafikverket.
Stora miljövinster
I två år har lastbilen rullat. Det finns en liknande timmerbil som går mellan mellan Överkalix och Piteå sedan 2009. Lastbilstillverkaren Volvo, transportföretaget Schenker, Trafikverket och Transportstyrelsen är med i projektet, som har statligt stöd, Nu börjar man kunna utvärdera.
– Vi hade höga förväntningar när projektet startade, och de har överträffats, både när det gäller koldioxidutsläpp och säkerhet, säger Lennart Cider, projektansvarig på Volvo.
Miljövinsterna sägs vara stora om man räknar per kg gods. I förhållande till den den europeiska standarden på 16,5 meter släpper 25-metersbilarna ut 85 procent. De här bilarna 73 procent.
Intresset är stort
Järnväg innebär ännu mindre utsläpp. Men kapaciteten där kommer inte att räcka och det här är enligt de inblandade ett komplement.
De statliga myndigheterna är positiva, och räknar med att de två försöksprojekten permanentas och utökas från 2017.
– Ja planen är att vi ska ha ett utpekat vägnät 2016-2017 där vi tillåter längre och tyngre fordon, för vi ser ju stora samhällsekonomiska och miljömässiga vinster med det, säger Thomas Asp.
Intresset är stort utomlands, inte minst i Finland, Nederländerna och Belgien. Volvo räknar med serieproduktion om några år.
– Jag tror absolut att den kommer i serieproduktion. Det finns ett stort intresse, avslutar Lennart Cider.