TikTok inspelning, intervju

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför vill Lunds universitet synas på Tiktok och hur tänker de kring säkerheten? I klippet svarar Anna Sparrenblad, kommunikatör vid universitetet. Foto: Linnea Nystrand

Lunds universitet satsar på Tiktok – ser inga hinder för IT-säkerheten

Publicerad

Lunds universitet är en av flera stora organisationer som har börjat använda Tiktok i marknadsföringssyfte. Appen har varit politiskt omdiskuterad gällande IT-säkerhet, men det är inget som har satt stopp för beslutet.

– Vi vill ha en dialog med de unga, säger Anna Sparrenblad, kommunikatör vid universitetets avdelning för nationell studentrekrytering.

Kontot drivs av frivilliga studenter från olika utbildningar, under ledning av Anna Sparrenblad. Inför uppstarten har även tidigare studenter, så kallade ”alumner”, bidragit med konsultrådgivning.

Tillsatt försiktighetsåtgärder

Tiktok har förekommit i flera politiska diskussioner om IT-säkerhet efter uttalade misstankar om appens koppling till den kinesiska regimen. Det är dock inget som har avskräckt universitetet.

– Det har varit vissa rådgivningsdiskussioner om IT-säkerhet, men inte på någon strategisk nivå. Det har inte behövts, säger John Westerlund, IT-direktör vid Lunds universitet.

För att vara på den säkra sidan har universitetets IT-sektion kommit med rådet att kontot ska drivas från en tilldelad mobil som endast används till Tiktok.

FOI: Riskerna med Tiktok varierar

– Säkerhetskraven skiljer sig från person till person, beroende på vad de jobbar med och vilken organisation de tillhör, säger David Lindahl, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

– De flesta människor är inte intressanta för främmande makt och då behöver man inte oroa sig för risker som spionage. Risken att privat data säljs vidare och hamnar på villovägar är däremot en säkerhetsfråga som berör alla.

Universitetets plats på appen har inte alltid varit självklar, men efter att fler stora företag och organisationer tagit steget kändes det enklare.

– Det är vårt uppdrag att finnas bland vår målgrupp. Nu när det har blivit lite mer blandat innehåll på Tiktok så passar vi också in där, säger Anna Sparrenblad.

Nu är förhoppningen att universitet ska locka nya studenter och ge insyn i hur studentlivet kan se ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.