Enligt kommunen har Thorengruppen, som äger Astar, medgett att företaget ”medvetet och under längre tid” skickat in felaktigt underlag.
Bolagets egen genomgång av perioden oktober 2017 till februari i år visar att de haft 11 heltidstjänster istället för de 30 som utlovades vid upphandlingen av utbildningen i svenska för invandrare.
Malmö stad skriver i ett pressmeddelande att Astar alltså fakturerat för 30 heltidstjänster trots att de bara haft 11, vilket enligt kommunens beräkningar omfattar 7,6 miljoner kronor för mycket.
Åtgärdas inte det här kommer Malmö stad att häva avtalet i början av maj och de cirka 700 sfi-eleverna kommer att få sin undervisning i någon av kommunens skolor.
– Vi har beredskap för att ta emot eleverna inom 30 dagar, säger förvaltningsdirektör Lars Rehnberg.
För Astar och Thorengruppen kommer själva återbetalningskravet som en överraskning.
– Vi är ju mitt inne i en juridisk process. Vi ska naturligtvis göra rätt för oss. Men det är för tidigt för mig att kommentera om beloppet som Malmö stad kommer med är rimligt, säger Lena Sandin, operativ chef på Thorengruppen och tillförordnad affärsområdeschef för Astar.
På senare tid har två stora utbildningskoncerner erkänt att de lämnat oriktiga uppgifter om andelen behöriga lärare inom SFI-undervisningen i Malmö. Förutom Astar, dotterbolag till Thorengruppen, så rör fusket Hermods, dotterbolag till Academedia.