Arbetet mot diskriminering på Malmö Universitet måste bli mer systematisk. Det är en av slutsatserna i en ny handlingsplan som universitetet tagit fram. Dessutom ska de pedagogiska metoderna för undervisning i komplexa samhällsfrågor utvecklas.
– Vi måste värna både om de akademiska värdena och studentinflytande. Det är viktigt för såväl lärare som studenter, konstaterar rektor Kerstin Tham, i ett pressmeddelande på fredagen.
Bråk efter föreläsning om sexuella stereotyper
I våras pågick en intensiv debatt bland studenter och lärare på mastersprogrammet i sexologi vid Malmö universitet. Flera studenter framförde kritik mot undervisningens innehåll. Det handlade bland annat om en digital föreläsning om sexuella stereotyper, där N-ordet användes och nidbilder visades upp.
En grupp studenter protesterade och lämnade in en anmälan.
I den nya utredningen tas inte ställning till om diskriminering förekommit eller inte under undervisningen. Syftet har däremot varit att granska hur universitetet verkat med aktiva åtgärder samt att göra en bedömning om det gjorts tillräckligt för att upplevda trakasserier och diskriminering förebyggs i framtiden.
Flera studenter positiva
Flera av de studenter som var med och skickade in en anmälan om diskriminering ser nu positivt på utredningens slutsatser även om de menar att arbetet inte är tillräckligt och påbörjades för sent.
– Vi hoppas att universitetets nyligen påbörjade handlingsplan omsätts i praktik och att vi kommer få se effekterna av dessa, säger Jonna Glemne, student vid Malmö universitet.
Hör hur professor Kottarp och tre studenter resonerar: