Undersökningen har tagit hänsyn till en rad olika parametrar som inte brukar ingå när kommunernas skolverksamhet jämförs. Kommunegenskaper, socioekonomiska förutsättningar och skatteunderlag har spelat roll.
– Detta blir mer rättvist än att bara jämföra kommun för kommun. I andra undersökningar har Malmö haft väldigt svårt att mäta sig med till exempel Vellinge, som har helt andra förutsättningar, säger Johan Åström, biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund.
Väger resurserna
Faktorer som föräldrars utbildningsnivå och antal nyinvandrade påverkar skolresultatet i kommunen. Förbundet har vägt ihop de resurser varje kommun avsätter till skolorna och lärarnas löner, andel behöriga lärare och elevernas betygsresultat.
– Alla vi som jobbar med det kan känna stolthet att skolutvecklingen är på rätt väg, men också en bekräftelse på att det vi gör nu visas i statistiken, nu är det svart på vitt, säger Andreas Katsanikos som är rektor på Möllevångsskolan i Malmö.
”Viktigt få upp lärartätheten”
Han poängterar att de jobbat hårt med att få till en högre lärarbehörighet, bättre arbetsmiljö och mycket resurser för att hantera den stora andel nyanlända elever som kommit till Malmö. Lärarbehörigheten är något som även Lärarnas Riksförbund understryker som den viktigaste utmaningen att jobba på.
– Det är extremt viktigt att få upp lärarbehörigheten, att eleverna varje dag möter utbildade lärare som har bra förutsättningar med arbetsmiljö och rättvisa löner så att de kan göra ett bra jobb, säger Johan Åström.