– Vi är en minoritet och därför tog jag mig kanske extra hårt av det som hände, säger Göran Carlsson, förskollärare i Kristianstad.
Eftersom pedofilen hade jobbat på över 30 förskolor och fritidshem i kommunen blev väldigt många berörda och involverade. De ansvariga i kommunhuset bildade en krisgrupp och personal och föräldrar på samtliga arbetsplatser där pedofilen hade arbetat fick i augusti information om vad som hänt och var mannen hade arbetat.
– Min första känsla var som när man har inbrott, det vill säga att någon har våldfört sig på mitt arbete, på min arbetsplats, säger Göran Carlsson, som arbetar som förskolelärare i Kristianstad.
Han har arbetat som förskolelärare i tio år och trivs oerhört bra med sitt yrkesval. För egen del kände han aldrig att han blev misstänkliggjord eller ifrågasatt efter pedofilskandalen.
Gör jag saker som kan misstolkas?
– Men jag tänkte väldigt mycket i stil med ”gör jag saker som kan misstolkas, finns det saker i min profession som jag måste ta bort”, säger Göran Carlsson.
Han utvecklar sitt resonemang:
– Det kan vara i samband med blöjbyten och när lilla Stina ramlar och slår sig ska jag då inte låta henne sitt i mitt knä och få tröst?
Hans slutsats har varit att han kan fortsätta arbeta på ungefär samma sätt som före skandalen. Men han berättar också att han har träffat män som efter pedofilskandalen valde att avsluta sin föreskollärarutbildning på högskolan.
– Jag tänkte att det jag gör gör jag bra och jag ska fortsätta med det, säger Göran Carlsson.
Han liksom flera av hans kvinnliga kolleger och de ansvariga cheferna säger att det behövs män inom förskolan. Inte färre.
Fördelning män och kvinnor i förskolan:
Drygt 100.000 personer arbetar inom barnomsorgen i Sverige. Av dessa är en klar majoritet kvinnor, 96 procent i kommunala förskolor och 94 procent i enskilda förskolor. Männen utgör bara fyra procent av personalen i kommunala och sex procent i enskilda förskolor.
Det är många män som inte slutför sin utbildning till förskollärare, ungefär hälften hoppar av.
Hälften av de män som arbetar på icke-kommunala förskolor saknar relevant utbildning, det vill säga de har ingen utbildning för arbete med barn. Motsvarande siffra på kommunala förskolor är 38 procent.
Källa: Skolverket (siffrorna är från 2016)