Marie Elme hade haft sin bil, en Citroën C1 från 2006, i åtta månader när hon tappade bort nyckeln. Bilen bärgades då till Hedbergs Bil i Malmö.
Tiden gick och i sporadiska mejl fick hon till svar att verkstaden inväntar nödvändiga delar. Efter drygt elva månader uppdagades det att bilen inte längre går att använda. Den styrbox som behövs går inte att få tag på.
Levererades demonterad
När hon tillslut får se sin bil är den demonterad invändigt, trots att det fanns en överenskommelse om att den skulle återlämnas i inlämnat skick.
– Jag fick tillbaka den som en byggsats. De har tagit loss hela instrumentpanelen och skruvarna ligger huller om buller.
I ett mejl till SVT Nyheter Skåne skriver Hedbergs Bil i Malmö att beslutet om att inte återmontera bilens paneler gjordes förhastat, men i välmening för att nästa bilfirma inte skulle behöva plocka bort dem igen.
”Misskötts av en tidigare anställd”
”Vi beklagar att kunden har fått vänta länge. Ärendet har tyvärr misskötts av en tidigare anställd”, skriver företaget till SVT Nyheter Skåne.
Vidare meddelar de att företaget nu har inrättat nya rutiner för att säkerställa att en liknande situation inte uppstår igen.
Nu befinner sig bilen på en annan verkstad som hoppas kunna åtgärda den borttappade nyckeln och genomföra en service efter lång tids stillastående.