Aveda stadion Malmö FF MFF play Champions League

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se inslaget för att höra Malmö FF:s marknadschef Anna Nordström Carlsson berätta mer om klubbens beslut att sända kvalmatcherna själv. Foto: SVT/Lilian Muhsin

MFF tar saken i egna händer: Sänder sina egna Champions League-kvalmatcher

Uppdaterad
Publicerad

Efter att inget sändande bolag kontaktat Malmö FF för att köpa rättigheterna för kvalmatcherna till Champions League har Malmö FF beslutat att själv sända kvalmatcherna på sin egen plattform MFF Play.

Året efter lanseringen av plattformen MFF Play började Malmö FF att sända kvalmatcher från Europa Leagues gruppspel. I år fortsätter klubben att sända de Europamatcher de har rättigheterna till i egen regi för de som har abonnemang på tjänsten eller betalar för att se enskilda matcher.

– Vi fick så positivt bemötande när vi sände kvalmatcherna 2022 och har man en succé i botten vill man gärna fortsätta och bygga vidare på det. Det är otroligt viktigt för oss att vi tillgängliggör så mycket material som möjligt för våra medlemmar, supportrar och partners, säger Anna Nordström Carlsson, marknadschef på Malmö FF.

Nytt för i år är UEFA:s krav på att TV-produktionen från första kvalomgången ska klara av att leverera bilder för VAR (video assistant referee), ett videodomarsystem som hjälper domaren att döma korrekt i svåra situationer.

– De nya kraven innebär att vi måste ha en annan typ av TV-produktion som kostar ungefär tre gånger mer än vad det har gjort tidigare år, säger Anna Nordström Carlsson, marknadschef på Malmö FF.

Sporträttigheter kostar tv-bolagen miljarder

Enligt Olof Lundh, chefredaktör på Fotbollskanalen ingår inte kvalmatcherna i de rättighetspaket som tv-bolagen köper.

– Just nu är det lite kris i tv-branschen i stort, och de vill inte investera ännu mer pengar i kvalmatcher som är osäkra när de redan investerat enormt mycket pengar i Champions League, säger Olof Lundh.

– Kvalmatcherna lockar inte så många än de mest engagerade fansen och det är en affär som är svår att få ihop för tv-bolagen som har fullt upp med andra rättigheter.

Som svar på detta blir det därför allt vanligare för klubbar och förbund att skapa egna mediasatsningar.

– Det skapar ett mervärde och ökade intäkter för klubbarna, alla vill komma ut med mer innehåll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.