– Det här en en unik möjlighet att lyfta utsatta i världen. Vi gör inte detta för att vara snälla utan för att alla har rätt till skola, vård och likabehandling, säger Anna Johannesson, producent för Radiohjälpen.
Hon hoppas att många skolungdomar ska få möjlighet att sätta sig in i temat. Musikhjälpen samarbetar med UR, utbildningsradion, som tagit fram ett omfattande utbildningsmaterial.
Människor med funktionsnedsättning är en av de mest diskriminerade grupperna i världen. De får ofta sämre vård och löper större risk att utsättas för våld och övergrepp, konstaterar arrangörerna av Musikhjälpen.
– Det är vår skyldighet att bidra till en förändring. Människor måste få synas, höras och respekteras för alla har rätt att funka olika, säger Kristina Henschen, Radiohjälpens generalsekreterare.
Sju dagars direktsändning från buren i Lund
Förra årets samlade Musikhjälpen in över 74 miljoner kronor under temat ”Barn är inte till salu”.
I år är Lund värdstad för Musikhjälpen. I fjol var det Umeå och tidigare år har det varit Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Linköping.
– Det har varit ett enormt gensvar i de städer vi har varit och jag räknar med att Lund kommer att leverera, säger Anna Johannesson.
Musikhjälpen kommer att direktsändas i SVT Play och P3 från Stortorget i Lund från tionde till 16 december. Namnen på programledarna kommer att avslöjas i november.
Detta är Musikhjälpen:
Musikhjälpen är ett insamlingsevent som lyfter en undanskymd mänsklig katastrof. Tre programledare bor i en glasbur och sänder radio och tv dygnet runt i sammanlagt 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och personer som engagerar sig i kampen. Insamlingen bygger bland annat på publikens låtönskningar som också utgör all musik som spelas i programmet.
Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i sin helhet i P3 och SVT Play. Stora delar sänds också i SVT2.