Enligt Nils Ternéus måste alla båtar i yrkestrafik lyssna på kanal 16 och där hörde han radiotrafiken om fartygsolyckan mellan Ystad och Bornholm.
– Jag hörde Sweden rescue ropa på det brittiska fartyget efter att de fått in ett nödlarm från det danska. Det brittiska kunde inte ge några raka besked, så de fortsatte köra, berättar Nils Ternéus.
Enligt honom hade Sweden rescue frågat om de hade kolliderat och fick svaret ”Vi kanske har kolliderat eller så var det nära en kollision”.
– Då bad Sweden rescue dem att vända och kolla ifall det skett en olycka. Med tanke på skadorna på det danska fartyget så måste de ha märkt en kollison.
Mörkt och dimmigt
Nils Ternéus berättar att det var mörkt och dimmigt ute till havs. Han följde även olyckan på en hemsida där man kan följa båttrafiken.
– Det danska fartyget körde sydvästlig riktning och höll kursen. Det som föranledde olyckan var att det brittiska fartyget svängde höger mot det danska fartyget. Det får man inte göra när man är väjningsskyldig utan man måste lämna företräde och i detta fallet till det danska fartyget.
Uppgifterna om att det brittiska fartyget körde vidare tills det anropades bekräftas av Sjö- och flygräddningscentralen. Huruvida besättningen visste att man kolliderat eller inte ska den pågående förundersökningen om grov vårdslöshet i sjötrafik ta reda på.
En person har hittats död ombord på det danska fartyget. Ytterligare en person är försvunnen. En utredning om grovt vållande till annans död, grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik har inletts. Två personer har gripits.