Det var en mindre skara svenskar och tyskar som möttes i Ystad hamn för att ta emot den nya katamaranen Skane Jet som ska trafikera den nya linjen. Inledningsvis kommer den inte att ha någon fast kajplats.
– Just nu har vi inte någon ledig plats. Vi får flytta runt katamaranen tills vår nya utbyggnad är klar och detta bör vara klart till den stora premiären till påsk nästa år, säger Björn Boström, chef för Ystad hamn.
Turistchefen i Ystad, Maria Holmström, hoppas på en ny kategori tyskar som ska strömma in i Ystad för att upptäcka staden.
– När tyskarna kommer till Ystad har man hela dagen på sig att äta, shoppa, fika och aktivera sig. För svenskarna som åker till Tyskland blir det ungefär som att tura med den här tidtabellen, säger hon.
Jättelik färja
För den som kan tyckas känna igen fartyget. Är det mycket riktigt ett systerfartyg till katamaranen som går till Bornholm. Fartyget är 91 meter långt, 26 meter brett, har en maxfart på 44 knop och tar 676 passagerare, 210 bilar och fyra bussar. En stor satsning i dessa coronatider, kan tyckas.
– Om man ska vara helt ärlig är tajmningen av att starta en ny linje sämsta tänkbara. Men samtidigt så tror jag att vi i samhället behöver något helt annat än att bara sitta hemma. Vi kan märka att det finns ett uppdämt behov av att resa. Att göra någonting annat, säger Björn Boström.
Hastighetsrekord
Strax efter sjösättningen 1998 demonstrerade fartyget sin fart på ett imponerande sätt. På endast 2 dagar, 17 timmar och 59 minuter korsade hon Atlanten, från USA till Storbritannien. För denna prestation tilldelades hon det prestigefyllda Blå bandet, den klassiska utmärkelsen som tilldelas det fartyg som tar sig snabbast över Atlanten. Medelfarten låg på 41,025 knop (motsvarande 75.98 km/h). Ett rekord som står sig än idag. (Färjebolagets hemsida)