Då lovades bättring. Krav på att använda internnummer skulle lösa problemet, sas det – men på torsdagen hände det igen. Denna gång kommer faxet från socialtjänsten i en annan Malmöstadsdel och handlar om en kvinna som misshandlats av en partner och därför tilldelats skyddat boende. Kvinnans personuppgifter står fullt läsbara i handlingen.
– Jag är övertygad att de är inte kabala att få rätsida på detta problemet. Efter alla påtryckningar jag gjort, där de säger att de ska vidta åtgärder, så går det inte mer än en vecka förrän det händer igen, säger Anders Book som är är ägare till bilfirman som ofrivilligt får ta emot faxen.
”Hänger ut oskyldiga”
Det handlar om sekretessbelagda handlingar som har inneburit att Anders Book fått läsa om allt från familjevåld och incest.
– De säger hela tiden att det är den mänskliga faktorn som är felet, men vad innebär det när du hänger ut oskyldiga människor med namn och personummer på det här viset?
Pågått i femton år
Anders Book är trött på att ta emot faxen där han helt omaskerat tvingas ta del av ärenden som hamnat hos Socialtjänsten.
– Det har pågått i 15 år och jag är jäkligt trött på det nu.
– Jag börjar nästan fundera på att informera de som drabbats så att de kan slå näven i bordet och kräva ett stopp. Det vet ju inte själva vad som föregår.
Sara Kleijsen Åhlander är avdelningschef för individ och familj på stadsområde öster i Malmö.
–Jag har precis fått information om vad som hänt och försökt få tag i de som skickat faxet för att undersöka vad som gått fel, säger hon.
– Jag har förstått att detta pågått under flera år men jag är själv ny, så jag måste först undersöka detta och titta på vad som hänt.
Inte fått information från drabbad stadsdel
Hon säger att den lösning stadsområde söder förra veckan använde för att få stopp på de felskickade faxen inte spridits till deras stadsdel.
– Nej, det har den inte. Finns det en lösning måste alla naturligtvis ta del av den.
Hon säger att ett sätt att komma åt problemet kan vara att skynda på processen kring en säker digital lösning för interninformation.
Kan de som vänder sig till er i känsliga ärenden känna sig trygga?
– Om det är så att det är första gången vi skickar ett fax fel så är det ett ypperligt tillfälkle att se över rutinerna för att se till att det inte händer igen. Därför vill jag hävda att man kan vara trygg.