Bakgrunden till mötet var att Helsingborg, invånare och företagare, velat ha en direktförbindelse och då skrev politikerna ett brev till SJ.
– Vi är nöjda och målet var detta. Vi växer som stad och det byggs mycket. Sedan bor det 335 000 i nordvästra hörnet och det är många som pendlar till Stockholm, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.
Den förra direktförbindelsen lades ner 1999. Istället var helsingborgarna tvungna att ta sig till Hässleholm eller Lund för vidare transport. Den nya sträckan väntas vara igång i december månad och ska trafikeras varje dag, med en tur i varje riktning.
– Nu hoppas vi på att det ska bära sig och sedan får framtiden utvisa om det blir fler avgångar, säger Peter Danielsson (M).
På morgonen ska tåget rulla mot Stockholm och väntas vara framme vid elvatiden. Hemresan sker vid 15-tiden och tåget stannar i Helsingborg vid 20-tiden. Drygt fem timmar kommer det att ta och tåget kommer att köra via Halmstad, Göteborg och Skövde innan slutstationen Stockholm.
Blir det inte en omväg att köra via Göteborg?
– Det viktigaste är att förbindelsen kommer på plats. Just nu är det trångt på Skånebanan och det är lättare att komma fram på Västkustbanan. När Hallandsåsen öppnas kommer det att gå snabbare. Sedan ville man även koppla in Halmstad, som inte heller har direktförbindelse, säger Peter Danielsson.