Många luttrade tågresenärer utgår numer från att ankomsttiden förmodligen inte kommer att stämma. Och de har rätt.
TV: Se inslaget med den nya förseningsstatistiken här
För ett år sen, under maj 2016, anlände Pågatågen sammanlagt 259 timmar senare än vad som stod i tidtabellen. Och sen dess har antalet förseningstimmar ökat ytterligare, under maj månad i år kom tågen fram sammanlagt 375 timmar senare än beräknat.
– Framförallt beror det på banarbeten mellan Alvesta och Hässleholm som startade i våras och fortfarande pågår, säger Linus Eriksson. Och på strömförsörjningsproblem som gör att tågen ibland får gå på halvfart.
Var 581 timmar försenade i maj
Öresundstågen uppvisar samma dystra förseningsstatistik. Under januari i år kom tågen sammanlagt 191 timmar senare än vad som stod i tidtabellen. Under våren har sen antalet förseningar ökat stadigt och i maj i år hade januarisiffran nästan tredubblats till 581 förseningstimmar.
– I grunden handlar det om ett kapacitetsproblem, konstaterar Linus Eriksson. Vi kör för mycket tåg i förhållande till den kapacitet vi har.
Yttre orsakar ökar förseningarna
Skånetrafiken har listat de vanligaste orsakerna till alla förseningar. Statistiken visar att ”yttre orsaker” som väder, vind, personer på spåren, olyckor och tillbud (dit hör gränskontroller) är ett större problem för Öresundstågen än för Pågatågen.
Läs mer: Kontaktledning föll över tåg – passagerarna fick evakueras
Under januari i år var tågen sammanlagt 84 timmar försenade på grund av ”yttre orsaker” och sen dess har förseningarna ökat ytterligare. Under maj drabbades Öresundstågen av ett kraftigt ökande antal förseningar och ankom till stationerna sammanlagt 195 timmar senare än vad som stod i tidtabellen på grund av ”yttre orsaker”.
– Detta beror bland annat på att tågen dras med förseningar som startade utanför Sveriges gränser, påpekar Linus Eriksson. Och omvänt dras danskarna med förseningar som började i Sverige.
Infrastruktur försenar Pågatågen
De sena ankomsterna för Pågatågen har också blivit alltfler under våren. En av huvudorsakerna är problem med ”infrastruktur” som är Skånetrafikens samlingsnamn för till exempel växelfel, elfel och spårfel.
Under januari i år var dessa infrastrukturfel orsak till 54 förseningstimmar. Under maj hade siffran stigit till 172 timmar. Trafikdirektören Linus Eriksson är väl medveten om att resenärerna inte bryr sig om vad vad felet beror på, de vill bara komma fram i tid.
– De vill ha en robust järnväg och kunna lita på att tillräckligt med pengar går in i systemet för att få det att fungera.
Läs mer: Trötta på tågkaoset – nu sätter Ikea in egna bussar
Ikea vågar nu inte längre lita på att personalen når Älmhult i tid via tåg. Idag startar företaget egna personaltransporter via buss.
– Det är bara att beklaga, säger Linus Eriksson. Men jag förstår dem, det är deras arbetskraft som drabbas av det de här förseningarna.