Målet har branschen satt upp för att tillsammans få till förbättringar av järnvägen, som länge utsatts för kritik för förseningarna, skriver Svenska Dagbladet.
– Det är vårt stora problem och vi kommer inte att klara målet. Men vi ska i vilket fall klara det för en del sträckor och en del segment, säger Tommy Jonsson, biträdande planeringsdirektör på Trafikverket med ansvar för punktlighetsarbetet, till tidningen.
En stor del av förseningarna orsakas av fel med själva banan.
Under 2016 kom 90,1 procent av persontågen i tid, enligt Trafikverkets sammanställning, alltså kom fram högst fem minuter senare än jämfört med tidtabellen. Det är samma nivå som under de tre förgående åren.
Men i punktlighetsmålet ingår även godstågen, och för dem försämrades läget under 2016. Endast 77 procent av godstågen kom fram i tid, skriver SvD.
Vad gäller persontåg är det fjärrtågen som går mellan regioner som ligger sämst till. 77 procent av fjärrtågen höll tiden i fjol, en liten försämring jämfört med 2013.
För regionaltågen ser det bättre ut, knappt 88 procent av dem kom fram i tid under förra året.
Bäst gick det för lokaltåg som SL:s pendeltåg och Pågatågen i Skåne, där 94 procent kom i tid.
Tommy Jonsson tror att lokaltågen når målet till 2020, säger han till SvD.
Punktlighet till skånska stationer 2016
Andel planerade tåg som ankommit till slutstationen i tid eller högst 5 minuter sent. Inställda tåg räknas som försenade tåg. Siffrorna visar genomsnittet för 2016.
Malmö: 87,1 %
Lund: 90,9 %
Ystad: 90,6 %
Ängelholm: 95,4 %
Kristianstad: 87,9 %
Höör: 87,5 %
Hässleholm: 87,8 %
Helsingborg: 91,2 %