”Vishing”, det vill säga telefonbedrägeri, har blivit den vanligaste metoden. Denna typ av bedrägeri inleds ofta med ett telefonsamtal eller sms där bedragaren utger sig för att representera ett företag eller en bank. Målet är att lura den äldre personen att lämna ut känsliga uppgifter som bankkoder, kortuppgifter eller lösenord.
– Sedan vishingbedrägerierna började uppmärksammas 2017 har antalet fall av bedrägerier mot äldre ökat. Under de senaste 20 åren har bedrägeribrotten totalt sett stigit med över 300 procent, säger Cajsa Ernholdt, biträdande sektionschef för utredning av bedrägeribrott på polisregion Syd.
Så luras äldre att lämna ut uppgifter
Bedragarna använder ofta stressande meddelanden för att skapa panik. Ett exempel är ett sms som påstår att en leverans är på väg, trots att personen inte har beställt något.
I smset finns ett telefonnummer som offret ombeds ringa för mer information. När samtalet kopplas fram, påstår bedragaren att personen måste prata med bankens säkerhetsavdelning – men samtalet leds då till en annan bedragare som begär bankuppgifter.
Därför drabbas äldre oftare
Att äldre personer ofta drabbas kan bero på att de inte alltid är lika bekanta med den digitala utvecklingen, som yngre generationer är, och därför lättare litar på någon som utger sig för att vara från en betrodd instans.
Fler brott klaras upp
Trots det ökande antalet anmälningar är det få fall som klaras upp. År 2022 klarades endast 102 bedrägeribrott mot äldre inom Skåne upp. Under 2024 var det 277 fall som kunde lösas – vilket dock fortfarande utgör en liten andel av det totala antalet anmälningar
Källa: polisen.
Så skyddar du dig mot bedrägerier:
• Lämna aldrig ut bankuppgifter, koder eller lösenord.
• Logga aldrig in med BankID på någon annans uppmaning.
• Klicka inte på länkar i misstänkta sms eller mejl. Sök upp företagets officiella hemsida och kontakta dem därifrån.