• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Eleonore Schlyter, enhetschef på Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg. Foto: TT / Kenneth Sundin

Omdiskuterad robot avgör vem som får stöd i Trelleborg

Uppdaterad
Publicerad

I Trelleborg bedöms numera de flesta ansökningarna om försörjningsstöd av en robot. Detta anses ge mindre pappersarbete och mer resurser för att få folk i arbete. Den så kallade Trelleborgsmodellen har fått flera priser men har också mött kritik.

Robotiseringen av ansökningarnas handläggning har egentligen inga nackdelar, menar Eleonore Schlyter som är enhetschef på Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg.

– Det handlar om löpande ärenden, och det som denna automatiserade funktion gör är det som handläggarna brukade göra.

Det ger mycket snabbare beslut, en till två dagars väntan i stället för lika många veckor och faktiskt också säkrare, enligt Carina Dahlstrand, handläggare på Arbetsmarknadsförvaltningen.

– Att inte ha kontakt med den sökande ger ett mer rättssäkert beslut eftersom det inte påverkas av känslor, säger hon.

Carina Dahlstrand, handläggare på Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg Foto: Arbetsmarknadsförvaltningen

75 procent av ansökningarna

De digitala ansökningarna som robothanteras har nu efter ett och ett halvt år kommit upp till 75 procent.

– Men vi vill gärna att det kommer upp till 85 procent, säger Eleonore Schlyter.

En ny forskningsrapport från Göteborgs universitet om Trelleborgsmodellen visar att det kan vara ett problem om den som ansöker inte vet om att det är en robot som tar hand om formuläret:

”...den sökande är i en sårbar position och det finns vissa brister i transparens kring vem som tar besluten”, står det i pressmeddelandet.

När modellen skulle införas i Kungsbacka i början av detta år slog personalen bakut och 12 av 16 socialsekreterare sa upp sig. 

Möten flyttat till förvaltningen

Att man genom robotinsatsen flyttade resurser från de socionomutbildade socialsekreterarna till handläggare på Arbetsmarknadsförvaltningen för att få folk i arbete, stack i ögonen.

– Man kommer inte att göra rättssäkra bedömningar där hela individens perspektiv beaktas och barnens behov hamnar i fokus, sa då Inger Grahn på akademikerförbundet SSR i Kungsbacka.

Inger Grahn på Akademikerförbundet SSR i Kungsbacka Foto: SVT

Carina Dahlstrand har jobbat många år som handläggare i Trelleborg och är mycket positiv till robotens insats.

– De mänskliga mötena med oss har minskat men inte totalt sett då man i stället träffar arbetsmarknadssekretare och folk på kundtjänsten, det blir bara ett annat forum.

I Trelleborg minskade försörjningsstödskostnaden med cirka 15 procent på ett år och det beror, enligt kommunen, på att fler fått jobb.

Kan du med säkerhet säga att det i denna siffra inte finns dolda behov som ni har missat och sagt nej till att ersätta.

– Det kan jag med säkerhet säga, säger Eleonore Schlyter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.