– Äntligen! Solen tittar fram och regeringen har förstått, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd för teknik och service i Malmö.
Redan i december beslutade kommunen att särskilda parkeringsplatser för elsparkcyklar skulle införas i Malmö. Nu tycker Andreas Schönström att regeringen ger kommunen ett konkret verktyg att motverka antalet olyckor som nådde rekordnivå förra året.
– Elsparkcyklarna kan ibland stå mitt i vägarna... Jag tror att alla uppskattar om vi saktar in och går den sista biten istället för att åka hela vägen fram till dörren, säger han.
”Både positiva och negativa effekter”
Antonio Rifati bor i Malmö och använder sig regelbundet av tjänsten. Enligt honom finns det både för- och nackdelar med regeringens förlslag.
– Det kommer säkert bli mindre kaos i trafiken. Men personligen använder jag elsparkcykel de dagar när jag missar bussen och har bråttom till skolan. Då är det skönt att kunna köra hela vägen fram till skolans port. Nu kommer jag inte kunna göra det, säger han.
Flest personskador i landet
Siffror från Transportstyrelsen visar att flest personskador med elsparkcykel skedde i Skåne län under 2021. Därefter kom Stockholms län, med 299 personskador, och Västra Götalands län med 184.
Enligt Transportstyrelsen krävs det inga särskilda regleringar vad gäller exempelvis ålder när man kör elsparkcykel, vilket kommunalrådet inte håller med om.
– Jag önskar att regeringen också inför hjälmkrav, standardisering av hur elsparkcyklarna är uppbyggda och en åldergräns, säger Andreas Schönström.
Se exempel på hur parkeringsförbudet kommer påverka körningen i klippet ovan.
Detta innebär regeringens förslag:
Regeringen vill förbjuda parkering av elsparkcyklar på cykelbanor och trottoarer såvida det inte finns särskilda p-platser där.
Tanken är att den föreslagna lagändringen – som nu ska ut på remiss – ska göra det lättare för kommunerna att kunna flytta på elsparkcyklar och även att ta ut en avgift för det av bolagen.
Parkeringsförbudet föreslås träda i kraft den 1 augusti 2022.
Källa: regeringen