Kritiken från miljöförvaltningen har i huvudsak handlat om trängsel.
– Riktlinjerna är tydliga. Men hur en krögare ska tillämpa riktlinjerna i praktiken är inte lika tydligt, säger Apaydin Karatas, ägare till Mrs Brown, en av de krogar som fått en anmärkning av miljöförvaltningen.
Adnan Ziciri, delägare i Escama, en annan restaurang som fått anmärkning, menar att krisen har inneburit att han har fått nya arbetsuppgifter.
– Utöver att driva stället, servera gäster och ta emot beställningar behöver jag hela tiden tillrättavisa gäster och kommunicera vikten av att hålla avstånd. Det är svårt men viktigt och vi gör så gott vi kan, säger han.
Kan tvingas stänga
De sju ställen som fått allvarliga anmärkningar kommer att få återbesök av miljöförvaltningen. Har stället inte vidtagit åtgärder vid nästa besök riskerar de att tvingas stänga.
Fredrik Arvebro, delägare till Surf Schack Beach Diner, är på väg till ett tryckeri för att hämta beställda klistermärken i gult och svart som ska klistras på golv, samtidigt som han pratar med SVT.
– Alla är hungriga samtidigt. Att det blir trångt då är inte konstigt. Vi följer riktlinjerna så gott vi kan. Men det här är ju nytt för alla, säger han.
Åtta ställen får tillrättavisning
Utöver de sju som hade allvarligare brister, fick åtta ställen påpekanden som inte leder till återbesök. Ett av dessa är Limhamns fiskrökeri.
– Jag tycker att det är bra att de var här. De kunde ha kommit tidigare, men bättre sent än aldrig, säger Fredrik Håkansson, ägare.
Fredrik Håkansson berättar att de tidigt vidtog många åtgärder innan de fick besök av miljöförvaltningen.
– Myndigheterna kommer ut med information. Vi har ju tolkat den och agerat efter det. Vi har ett ansvar men det har kunderna också. Därför är det bra att nån kommer hit utifrån för att vägleda oss., säger han.