Stora delar av Malmös avloppssystem är gammalt och består av kombinerade ledningar för dagvatten och avloppsvatten från hushållen. När det kommer stora regnmängder fylls ledningarna med vatten som måste ta vägen någonstans.
Då släpps regnvatten och avloppsvatten från kök, duschar och toaletter orenat ut i Malmös kanaler och i Öresund – så kallad bräddning. Förra året hände det 87 gånger.
Se vår reporter förklara i videon.
– Om vi inte hade bräddat hade vattnet hittat en egen väg, förmodligen upp i golvbrunnar i källare, säger Thomas Hulgaard Persson, miljöchef på VA-Syd.
Orenat vatten direkt ut i miljön
Ungefär 90 procent av bräddvattnet består av regnvatten och 10 procent av avloppsvatten från hushållen. Förra året bräddades totalt över 800 000 kubikmeter orenat avloppsvatten, vilket är ungefär dubbelt så mycket som året innan och den högsta siffran på nio år.
Orsaken var ovanligt många kraftiga regn.
– Problemet är att man får ut vatten som egentligen skulle till reningsverket direkt i miljön. Det är exceptionellt tråkigt i Malmö eftersom det hamnar i kanalen och förs rakt igenom centrala stan, säger Thomas Hulgaard Persson.
Jättetunnel under Malmö
Men med 17-miljardersprojektet Maxima är förhoppningen att bräddningarna kommer att kunna minskas med 90 procent.
Maxima består av ett helt nytt reningsverk och en tunnel på fem meter i diameter under Malmö som ska utjämna flödet av avloppsvatten. Reningsverket ska byggas där det nuvarande Sjölundaverket ligger idag. Det ska också ta emot avloppsvatten från kommunerna Burlöv, Lomma och Lund.
– Vi behöver göra det här för att möta befolkningstillväxten och ökade miljökrav. Det kommer att ha en positiv effekt på miljön i kanalerna och i Lommabukten framför allt, säger Ulf Nyberg, som arbetar med Maxima på VA-Syd.