En delad bild med två sektioner. Den vänstra sektionen visar en utsikt över en stad med en flod som sträcker sig genom landskapet, omgiven av träd och byggnader. Den högra sektionen visar en toalett med en person stående nära toalettstolen, iförd mörka byxor och kängor, med fokus på golvet och toalettsitsen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förra året släpptes 800 000 kubikmeter orenat avloppsvatten ut i Malmös kanaler – vilket motsvarar ungefär 80 000 tankbilar. Foto: SVT

Så ska Malmö slippa tamponger och bajskorvar i kanalen och Öresund

Uppdaterad
Publicerad

Förra året släpptes det ut motsvarande 80 000 tankbilar fulla med orenat avloppsvatten i Malmö kanaler. Det är dubbelt så mycket som året innan. Men nu storsatsar kommunerna för att stoppa utsläppen av bajs och tamponger som hamnar i Öresund.

Stora delar av Malmös avloppssystem är gammalt och består av kombinerade ledningar för dagvatten och avloppsvatten från hushållen. När det kommer stora regnmängder fylls ledningarna med vatten som måste ta vägen någonstans.

Då släpps regnvatten och avloppsvatten från kök, duschar och toaletter orenat ut i Malmös kanaler och i Öresund – så kallad bräddning. Förra året hände det 87 gånger.

Se vår reporter förklara i videon.

– Om vi inte hade bräddat hade vattnet hittat en egen väg, förmodligen upp i golvbrunnar i källare, säger Thomas Hulgaard Persson, miljöchef på VA-Syd.

Orenat vatten direkt ut i miljön

Ungefär 90 procent av bräddvattnet består av regnvatten och 10 procent av avloppsvatten från hushållen. Förra året bräddades totalt över 800 000 kubikmeter orenat avloppsvatten, vilket är ungefär dubbelt så mycket som året innan och den högsta siffran på nio år.

Orsaken var ovanligt många kraftiga regn.

– Problemet är att man får ut vatten som egentligen skulle till reningsverket direkt i miljön. Det är exceptionellt tråkigt i Malmö eftersom det hamnar i kanalen och förs rakt igenom centrala stan, säger Thomas Hulgaard Persson.

Jättetunnel under Malmö

Men med 17-miljardersprojektet Maxima är förhoppningen att bräddningarna kommer att kunna minskas med 90 procent.

Maxima består av ett helt nytt reningsverk och en tunnel på fem meter i diameter under Malmö som ska utjämna flödet av avloppsvatten. Reningsverket ska byggas där det nuvarande Sjölundaverket ligger idag. Det ska också ta emot avloppsvatten från kommunerna Burlöv, Lomma och Lund.

– Vi behöver göra det här för att möta befolkningstillväxten och ökade miljökrav. Det kommer att ha en positiv effekt på miljön i kanalerna och i Lommabukten framför allt, säger Ulf Nyberg, som arbetar med Maxima på VA-Syd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.