– Skåne är en väldigt stor arbetsmarknadsregion. Vi pendlar och reser mycket i Skåne så därför måste det finnas en kollektivtrafik som man kan lita på, säger Carina Zachau (M), nybliven ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Hon vill, liksom många andra politiker inom regionen, att fler ska välja bussen eller tåget framför bilen. När Skånetrafiken har frågat resenärer vad de efterfrågar är det punktlighet, trygghet, kort restid och att det ska vara enkelt att resa kollektivt.
– Det finns vissa sträckor i Skåne som idag är väldigt trafikerade och där många reser. Det är mellan Falsterbonäset och Malmö och det är mellan Höganäs och Helsingborg, säger Jens Listrup, ställföreträdande trafikdirektör för Skånetrafiken.
På dessa sträckor kommer hållplatser att plockas bort så att restiden kan kortas. Linje 100, mellan Falsterbo och Malmö, kommer att få en rakare sträckning än idag och motorvägshållplatsen vid Vellinge ängar kommer att bytas ut mot ett stationshus, som ska stå klart 2020.
På sträckan mellan Höganäs och Helsingborg kommer det i rusningstid att finnas två linjer, nuvarande linje 220 och linje 222, som startar i Mölle och som inte kommer att gå igenom Viken.
Första bussarna ska rulla 2021
Även sträckan Malmö – Lund – Kristianstad och flera linjer på Österlen, där Skåneexpressen kör idag, ingår i superbusskonceptet.
2021 ska de första superbussarna rulla och först ut blir linje 100 mellan Falsterbonäset och Malmö.
Fakta superbussarna:
Superbussarna sätts in på sträckor som saknar tåg. De kommer att se ut ungefär som idag. På vissa sträckor kommer det att finnas toaletter ombord på bussarna. Hållplatserna rustas upp. Det ska kännas tryggt att vänta på bussen. Det ska bli fler pendlarparkeringar i anslutning till busshållplatserna och där det behövs ska det byggas cykel- och gångbanor så det går lätt att ta sig till och från bussen.
Grundtanken med superbussarna är att det ska finnas en tågkänsla. Resandet ska upplevas som att åka tåg utan räls.