Foto: TT

Saab kan köpa Kockums

Uppdaterad
Publicerad

Saab och Thyssen Krupp har undertecknat en icke bindande avsiktsförklaring om försäljning av det svenska varvet Thyssen Krupp Marine Systems, tidigare Kockums, med verksamhet i Malmö, Karlskrona och Muskö till Saab.

Partnerna är överens om att under tiden man förhandlar om köpet se till att verksamheten vid varvet bibehålls, enligt ett pressmeddelande från Saab.

Avsiktsförklaringen är i linje med Saabs ambitioner att expandera inom det marina området.

Kockums

I början av april bestämde sig regeringen för att stoppa beställningen av två nya ubåtar från tyskägda Kockums. Försvarets materielverk och ägaren Thyssen Krupps förhandlingar angående köpet av nästa generations ubåt A26 hade havererat.

De senaste månaderna har det varit personalflykt från Kockums – flera ledande Kockumsingenjörer har rekryterats av Saab. I ett försök att behålla anställda och bemöta Saabs massiva rekryteringskampanjs får samtliga Kockumsanställda i Karlskrona och Malmö – cirka 900 personer – en extra månadslön i slutet av året. Villkoret är att minst tre fjärdedelar av arbetsstyrkan är kvar då.

”En konstruktiv lösning”

Då ubåtsförhandlingarna med Thyssen Krupp sprack förklarade den svenska regeringen tydligt att den vill behålla möjligheterna att utveckla och tillverka ubåtar och annan marin försvarsteknologi inom landet. Det är, enligt ett pressmeddelande från det tyska företaget, bakgrunden till de nu inledda förhandlingarna om försäljning av Kockums till Saab.

”Thyssen Krupp erbjuder en konstruktiv lösning som kan säkra svensk industristruktur och högt kvalificerade jobb för cirka 900 anställda i Thyssen Krupp Marine Systems”, skriver företaget.

Vad gäller produktion av undervattens- och övervattensfartyg kommer det i fortsättningen att rikta all sin fokus på varven i Kiel, Hamburg och Emden.

Regeringen inte inlandad

Försvarsminister Karin Enström (M) välkomnar en försäljning av Kockums till Saab.

-Det vore en positiv utveckling. Det ökar förutsättningarna för försvarsmakten att få de nya ubåtar som den så väl behöver, säger hon till TT.

Enström har upprepade gånger understrukit hur viktigt det är att finna en lösning som gör det möjligt att både bygga nya ubåtar och halvtidsmodifiera redan befintliga.

-Nu ser det ut som om vi får en sådan lösning, säger hon.

Men regeringen har inte varit inblandad i förhandlingarna mellan Thyssen Krupp och Saab.

-Nej, de har förts direkt mellan företagen.

Karin Enström vill inte gissa när hela affären kan ros i hamn.

-Men jag hoppas för försvarsmaktens skull att förhandlingarna inte drar ut på tiden.

FMV har i tre år hållit tillbaka sin beställning av två nya ubåtar av typen A26 för att man inte har kunnat komma överens med den tyska ägaren om pris och andra villkor. Bland annat anser FMV att tyskarna genom interna restriktioner försvårar svenskt utvecklingssamarbete med andra länder och därmed också möjligheten till export.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kockums

Mer i ämnet