Idag arbetspendlar tusentals svenskar och danskar, med både tåg och bil, över sundet. Men om allt går enligt plan kommer det inom 15 år även gå genom en tunnelbana – under vattnet.
Kollektivt resande över sundet tar idag cirka 40 minuters, en restid som kan halveras med den planerade tunnelbanan. Den kommer dessutom att avgå allt oftare.
Dubbelt så snabb
Med Öresundsmetron ska en resa mellan centralstationerna i Malmö och Köpenhamn nämligen ta cirka 20 minuter, med avgångar upp till var 90:e sekund. Precis som dagens Köpenhamnsmetro ska Öresundsmetron dessutom vara förarlös.
Man räknar med att hälften av alla som pendlar mellan länderna kommer använda tunnelbanan och den ska kunna transportera 45 000 personer om dygnet.
Nya stationer i Malmö
Tanken är att Öresundsmetron ska krokas samman med metron i Köpenhamn.
Förutom befintliga centralstationen ska det i Malmö dessutom byggas två nya stationer. Båda ska vara placerade i Västra hamnen.
Planen är att Öresundsmetron ska kunna börja användas 2035.
Snabbfakta om Öresundsmetron
Längd: 22,1 km från kust-kust
Restid: 23 min mellan Köbenhamn H och Malmö C
Maxhastighet: 120 km/h
Kostnad: Ca 40 miljarder
Byggtid: 6,5–7 år
Planerad trafikstart: 2035