En sju veckor lång soloflygning i ett öppet enmotorigt flygplan från flygets barndom.
Likheterna med pojkboksäventyraren James ”Biggles” Bigglesworth är slående. Nu ska piloten Johan Wiklund genomföra en sju veckor lång flygning från Sverige till Godahoppsudden i Sydafrika.
Vi träffar honom på några dagar före avfärd på Eslövs flygfält, men hela äventyret startade egentligen redan 1929.
– Gösta Andrée var en svensk äventyrare och pilot som tyvärr har fallit lite i glömska. 1929 flyger han från Barkaby flygfält utanför Stockholm, till Kapstaden och hem igen. I samma typ av flygplan som jag nu flyger, berättar piloten Johan Wiklund.
Flyger i kostym och fluga
Flygplanet är nästan identiskt med Gösta Andrées flygmaskin och något annat som är identiskt är Johan Wiklunds val av tidstypiska kläder.
– Jag flyger i samma maskin och med samma val av kostym. Hans klädval var som en affärsmans. En ullkostym. När jag flyger kommer jag att försöka navigera som Gösta Andrée gjorde med en ganska grovskalig karta och min gamla magnetkompass, berättar Johan Wiklund, på det småblåsiga flygfältet utanför Eslöv.
Målet med resan är att landa på samma datum som Gösta Andrée gjorde i Kapstaden – den 24 oktober.
Betalar äventyret själv
Finansierat äventyret har han och familjen själva gjort. Badrumsrenoveringen är skjuten på framtiden och själv cyklar han till jobbet.
– Jag har en fantastisk fru och hon sa till mig ”-Åk!”. Jag hade tänkt göra detta när jag blev pensionär och hade gott om pengar, men hon tyckte tvärtom att jag borde ju göra det nu när jag hade ork och fysik till resan. -Vänta inte! Åk! Skjut det inte på framtiden, sa hon till mig, avslutar Johan Wiklund, samtidigt som han äntrar sittbrunnen i sin Cirrus Moth med maxfarten 140 km/h.
Gösta Emil Andrée
Gösta Emil Andrée var en svensk direktör och fältflygare. Han föddes den 18 januari 1899 i Stockholm och avled den 21 januari 1959 i en flygolycka strax norr om Visby.
Andrée avlade svenskt aviatördiplom 1919. Året efter genomgick han militär flygutbildning och blev fältflygare. Andrée innehade A:2 certifikat nr. 11, utfärdat den 25 oktober 1930 och trafikflygarecertifikat C 17, utfärdat den 20 juli 1931.
År 1920 blev han den förste svensk som ensam flög över den Engelska kanalen.
1929 genomförde han den första svenska långdistansflygningen mellan Stockholm-Kapstaden tur och retur med en De Havilland Cirrus Moth SE-ABS.
Andrée blev även chef för Göteborgs Lufthamn 1930 och Visby flygplats 1944.
Flygplanet, kallat Sandvik, finns nu på Svedinos Bil- och Flygmuseum i Ugglarp, Halland.
Källa: Wikipedia