Thomas James Thomsen började filma kontrollerna när han tyckte sig se ett mönster. Efter den obligatoriska ID-kontrollen blir han ofta ombedd att köra åt sidan och invänta en större kontroll.
– När man står mot sin bil och blir kroppsvisiterad så är man jätteensam. De tittar igenom hela bilen och det tar ibland 25-45 minuter. Om det hände några gånger per år så hade det inte varit några problem, säger Thomas James Thomsen som har räknat ut att han blivit visiterad 150 gånger de senaste 18 månaderna.
Alla som passerar Öresundsbron måste visa legitimation men Thomas menar att han ofta väljs ut för en ”utökad kontroll”. Då blir det ofta kroppsvisitation, genomgång av bilen och fler frågor. I Thomas filmklipp syns och hörs polisens och tullens frågor: ”Är det din bil? Vad har du i bilen? Var i Malmö bor du? Du jobbar i Danmark varje dag? Kan du öppna bagaget?”
”Det är för att jag är svart”
Det är Tullverket och Polisen som kontrollerar Thomas och han är övertygad om att han blir stoppad på grund av sitt utseende.
– Det är på grund av att jag är svart. De kallar det ”random check”. Random betyder varje dag om du är svart. Det är inte random om jag var på kontroll igår och fem dagar den senaste veckan.
Men gränsskyddet försöker ju göra sitt jobb?
– Ja, det hoppas jag. Jag säger inte att alla i polisen och tullen är rasister. Jag tycker om polisen, men problemet är att de kanske inte tycker om mig? Rasprofilering ska inte vara ett verktyg som polisen använder för det är inget som säger att om man är mörk i huden så är man kriminell eller terrorist, säger Thomas James Thomsen.
Du sa i en intervju till DR 2018 att du aldrig haft något problem med svensk polis och att du upplevde dem som färgblinda?
– Det var sant då. 2018 fanns inga gränskontroller på bron. Jag har, före gränskontrollerna infördes 2019, blivit stoppad av svensk polis kanske 2-3 gånger i Malmö. Mina problem började på Öresundsbron när gränskontrollerna infördes. Det är sedan dess jag blivit utplockad till alla dessa kontroller.
Polisen förnekar rasprofilering
Mats Berggren, som är chef för gränspolisen i Region syd, förnekar att man använder sig av rasprofilering.
– Vi arbetar med detta kontinuerligt varje dag och pratar om hur vi utför våra kontroller och hur vi väljer ut vilka vi kontrollerar, säger han.
Här svarar gränspolisen på Thomas kritik:
Kontroller vid Öresundsbron:
Under 2021 passerade i snitt 13 131 fordon Öresundsbron varje dag. Ungefär hälften av dem reser in till Sverige.
Alla som reser in i Sverige ska genomgå en id-kontroll. Därefter kan både polisen och tullen välja att genomföra en utökad kontroll – då man visiterar personer och söker igenom fordonet.
Tullen uppger att de under 2021 genomförde cirka 27 utökade kontroller dagligen.
Polisen för ingen exakt statistik över hur många utökade kontroller de gör. Enligt gränspolischefen Mats Berggren rör det sig om ungefär 300 kontroller per dygn av både biltrafik och tågtrafik på Öresundsbron.