Daniel Regnér, baschef i Kristianstad, står framför helikoptern.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Kan ta längre tid innan man blir räddad” säger Daniel Regnér om att helikopterbasen tvingas stänga i perioder. Se klipp från övningar i klippet. Foto: Erika Dahlin Jönsson/SVT

Sjöfartsverkets helikopterbas i Kristianstad håller stängt – svårt att rekrytera piloter

Uppdaterad
Publicerad

Brist på piloter har gjort att Sjöfartsverket tvingas hålla sin helikopterbas i Kristianstad stängd i perioder.

– Det är allvarligt, säger Daniel Regnér, baschef i Kristianstad.

Sjöfartsverkets räddningshelikopter i Everöd utanför Kristianstad rycker ut till nödställda bland annat längs Blekinges och Skånes kust. Men vid ett antal tillfällen under våren och hösten kommer helikopterbasen vara stängd i perioder om fem dygn.

– I stället för att bara köra på och sen behöva stänga okontrollerat så har vi valt att stänga så här, säger Daniel Regnér, baschef i Kristianstad.

Tanken är att helikoptrarna i Göteborg och Visby ska täcka upp i södra Sverige – liksom helikoptrar i närliggande länder i vissa fall. Men det är inte utan konsekvenser för allmänheten.

– Det kan ta längre tid innan man blir räddad, säger Daniel Regnér.

Under sommaren – då larmen är som flest – kommer helikopterbasen i Kristianstad, som det ser ut i nuläget, ha öppet.

Högre pilotlöner i Norge och Saudiarabien

Anledningen till stängningarna är att Sjöfartsverket har svårigheter att rekrytera piloter. Man har nyligen förlorat en pilot till ett mer välbetalt jobb i Norge. Men även på andra håll i världen går det att söka mer välbetalda pilotjobb.

– En prins i Saudiarabien har köpt väldigt många av samma helikoptertyp. Där tjänar man väldigt mycket mer än vad man gör här, säger Daniel Regnér – dit har man dock inte förlorat några piloter än.

Nytt avtal för helikopterpiloter på plats

Från fackligt håll delar man inte Sjöfartsverkets beskrivning av orsakerna till pilotbristen.

– De piloter som lämnat verksamheten efter 2018 har i huvudsak gått till andra operatörer i Sverige eller Skandinavien inte Saudiarabien eller Kuwait, skriver David Magnusson från facket ST SAR i ett mejl.

Han menar att Sjöfartsverkets rekryteringsproblem pågått sedan 2018 då senaste kollektivavtalet skrevs på och att myndigheten behöver jobba för att förbättra villkoren.

– Vi har haft en avtalsprocess nu för att förbättra olika villkor och det har vi kommit i mål med. Vi kommer säkerligen behöva göra mer framöver, säger Daniel Regnér.

I videoklippet får du bland annat se hur det kan se ut när Sjöfartsverket övar.

Var finns Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar?

Sjöfartsverket har fem helikopterbaser:

• Kristianstad

• Norrtälje

• Umeå

• Göteborg

• Visby

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.