– Hur kan försäkringsbolaget veta att det som drabbade Mats berodde på hans lunginflammation? Det kan de inte veta, säger läkaren Ardavan Khoshnood.
Att försäkringsbolaget Trygg-Hansa inte gått med på att betala Mats Öbergs sjukhusvård i Thailand eller en hemtransport har lett till många oroliga frågor och upprörda kommentarer, bland annat på Twitter och försäkringsbolagets Facebook-sida.
Trygg-Hansa vill inte kommentera det enskilda ärendet med hänvisning till sekretess. Men Håkan Franzén som är försäkringsexpert på bolaget säger att försäkringen generellt inte gäller om man har ett ”befintligt vårdbehov”.
Just den formuleringen är mycket problematisk, anser Ardavan Khoshnood, som är läkare på akuten vid SUS Lund.
– Vad är definitionen av ”befintligt vårdbehov” enligt försäkringsbolaget? De har ingen definition på det. I Mats fall gick han till sin vårdcentral och fick antibiotika mot lunginflammation. Men läkaren där avrådde inte från resa och han skickades inte till akuten, säger han och fortsätter:
– Varför anses detta vara befintligt vårdbehov? Och hur kan de veta att det som drabbade Mats i Bangkok berodde på hans lunginflammation? Det kan de inte veta, säger Ardavan Khoshnood.
Godtyckliga bedömningar
Läkaren Ardavan Khoshnood ställer sig mycket frågande till att försäkringstjänstemän i fortsättningen ska göra medicinska bedömningar.
Dels är det få personer som hela tiden är 100 procent friska, dels blir bedömningarna lätt godtyckliga.
– Försäkringsbolagets representant säger i artikeln att det inte är några problem om man är lite snuvig. Men det som börjar som lätt snuva kan efter några dagar vara hur allvarlig som helst, till exempel hjärnhinneinflammation.
Han nämner exempel på andra kroppsliga bekymmer som kan utvecklas och få allvarliga konsekvenser.
– Ett nageltrång, det låter ju inte så farligt, kan om det vill sig illa leda till infektioner som full blodförgiftning och i förlängningen döden. Hur mycket kan en tjänsteman veta om alla sjukdomar och tillstånd, säger Ardavan Khoshnood.
Fått in nära 600.000
Även Konsumenternas Försäkringsbyrå, som ska hjälpa privatpersoner med tolkningar, information och hjälp att gå vidare med ärenden, är alarmerade av fallet Mats. De anser att vägledningen behöver bli tydligare och att alla instanser behöver fortbildas i vad som gäller.
– Vi planerar för ett möte i höst med UD, försäkringsbolagen och läkarkåren för att diskutera de här viktiga frågorna. Vi behöver nå ut med relevant information till alla parter, inte minst till konsumenterna, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Insamlingen för att få hem Mats Öberg har hittills inbringat nära 600.000 kronor, men till kostnaderna för hemtransport och sjukvården i Thailand beräknas kosta över en miljon.
Överklaga försäkringsbolagets beslut
Vid en överklagan går först handläggaren igenom ärendet igen ihop med ansvarig chef.
I nästa skede prövas ärendet av bolagets egen överprövningsnämnd, där olika representanter från samhället sitter med.
Vid avslag även där kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är högsta instans.
Enligt statistik från ARN de senaste åren behandlar de mellan 800 och 1000 fall om året som gäller försäkringstvister.
Bara 10-12 procent av dessa har sedan slutat med att konsumenten fått rätt mot sitt försäkringsbolag.