Malmö dominerar skadebilden och läkare på akuten där vittnar om en annan typ av skador jämfört med vanliga cyklister.
– Vi har fler ansiktsskador, sårskador och frakturer i ansiktet. Sen är det skador på händer och armar, säger Christian Engvall, tf överläkare på akuten.
”Har inte hjälm”
Statistiken talar sitt tydliga språk: antalet olyckor med elsparkcyklar, där inblandade uppsöker sjukvård, har rusat i höjden.
– De som åker elsparkcykel har inte hjälm i lika stor utsträckning som cyklister, säger Christian Engvall.
2016 och 2017 finns bara en olycka per år i Skåne. Förra året kom nio skadade till sjukvården. I år har 82 fall rapporterats till Transportstyrelsen.
– Inte så konstigt, det fanns ju betydligt fler flygolyckor efter bröderna Wright.
Men det kan finnas ännu fler fall. Transportstyrelsen registrerar bara de fall som polis eller sjukvård uppger handlar om elsparkcyklar.
Malmö värst drabbat
Det finns ingen statistik över hur olyckorna går till men Christian Engvall upplever att många inträffar kvällstid.
– Alkohol är ofta inblandat. Det är nog lättare att ta en elsparkcykel hem om man är lite på lyran.
Långt över hälften av de 82 olyckorna inträffade i Malmö. Men även om skadorna är många så vill inte Christian Engvall helt förbjuda fordonet.
– Nä, jag tror inte på förbud, jag tror på att det måste regleras på något sätt.