Resandet i Skåne har minskat med 50 procent i busstrafiken och med 40 procent i tågtrafiken.
– Det är allvarligt för finansieringen av kollektivtrafiken, som baseras till häften av skattemedel och till hälften av biljettintäkter, säger Linus Eriksson, vd för Skånetrafiken.
Fortfarande görs 200 000 resor om dagen och många är beroende av trafiken för sina jobb och studier. Han menar att det är viktigt att upprätthålla trafiken.
Nu försöker man glesa ut på vissa turer med få resande, men inte i rusningstid och där det är arbetspendling. Folkhälsomyndigheten vill att kollektivtrafiken undviker trängsel, men det kostar att köra med halvtomma bussar och tåg.
– Vi lyssnar på det och vi tycker det är bra att det kommer rekommendationer att vi ska undvika trängsel och i Skåne och det är vår prioritet, säger Linus Eriksson.
Drabbar hela regionen
Nu kräver samarbetsorganisationen Svensk kollektivtrafik och Sveriges kommuner och regioner, SKR, att det sätts in statliga åtgärder för att rädda situationen eftersom förlusterna drabbar hela regionen.
– Konkret i vårt fall så har Region Skåne en samlad kassa som ska finansiera tandvård, sjukvård och kollektivtrafik. Får vi inte tillskott så blir det mindre pengar till de övriga verksamheterna som nu behöver dem mer än någonsin. Det blir konsekvensen och det är därför vi lyfter frågan att vi behöver få tillskott till regionerna som andra branscher fått, som flyg och sjöfart, för att kunna upprätthålla trafiken, säger Linus Eriksson.