Foto: Maria Pettersson/Arkiv

Skånetrafiken: ”Går inte att ersätta tågtrafiken utan att kunden märker det”

Uppdaterad
Publicerad

Enligt Skånetrafiken har Pågatågen och Öresundstågen olika avtal för ersättningsbussar. Trots det så är det samma bussföretag, Bussakuten, som har hand om ersättningsbussarna. Hur många de har och varför det tar tid innan de kommer är det som våra tittare undrat mest.

– Tillgången på bussar varierar. Det beror på när på dygnet och året som vi pratar om. Till exempel från april, maj så är många turistbussar ute på uppdrag i Europa och även på många skolaktiviteter. Även under semestertider kan det vara en lägre tillgänglighet på förare, säger Anna Fjellner på Skånetrafiken.

– För några år sedan infördes också krav på yrkeskompetensbevis för bussförare. Detta gjorde att många som körde buss deltid valde att inte bekosta denna utbildning själva.

Tågproblem i Skåne

Ökade krav

– Just nu ligger en upphandling gällande planerad ersättningstrafik för både Pågatåg och Öresundståg ute. Anbuden öppnas dagen innan midsommar. Avtalet är planerat att träda i kraft i december 2018 och medför större krav, säger Anna Fjellner vidare.

Vilka krav är rimliga att ställa för ersättningstrafik?

– Vi vill självklart att våra kunder och resenärer ska ha så lite besvär som möjligt även när det uppstår en störning. Fordonen ska vara hela, rena och uppfylla sedvanliga säkerhetskrav. Det ska också gå att spåra bussen och få information om vad som gäller.

”Tåg tar tio gånger fler passagerare”

Att ersätta ett eller flera tåg med bussar, går det?

– Det går inte att ersätta tågtrafiken utan att kunden märker det. Tåg är outstanding när det gäller restid och kapacitet. Tåg kör i 180 kilometer i timmen och tar tio gånger fler passagerare än bussen. I rusningstid består ett tåg ofta av minst två tågsätt, det vill säga 470 sittande. Det motsvarar tio bussar och när så många människor ska ta bussen blir det fort kö.

Krävs 140 bussar i timmen

I rusningstid reser cirka 7000 personer per timme på sträckan mellan Malmö och Lund. Det skulle kräva 140 bussar per timme. Enligt Skånetrafiken finns inte den busskapaciteten att tillgå med kort varsel. Även om den skulle finnas så är inte väg- och stationsinfrastruktur byggd för att rymma så många bussar.

Vilka förbättringar sker framöver?

– Med start i december kommer GPS med realtidsöverföring vara krav för Pågatågens ersättningsbussar. Det betyder att vi ska kunna informera kunder om var bussarna är, när de kommer och avgår. Då kommer det även finnas bussar i stand-by. Ambitionen är att på sikt kunna utrusta vår app med denna information så att resenärer själva kan se vart ersättningsbussarna befinner sig. För Pågatågen är detta färdigt år 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågproblem i Skåne

Mer i ämnet