Skånetrafikens egna siffror visar tydligt att tågtrafiken dras med ständiga problem. Bara under två veckor, från den 27 april till 13 maj i våras ställdes 440 tåg in och över 100 000 resenärer kom försent till möten, skolor, arbetsplatser.
157 tåg inställda på en dag
Under en enda dag, den 8 maj, var 77 Öresundståg inställda och 24 265 passagerare drabbades. Denna dystra majdag var även 80 pågatåg inställda och 16 596 resenärer fick söka sig andra resvägar. Sammanlagt sattes 76 ersättningsbussar in för att forsla strandade resenärer.
– Just den här våren har det varit helt hopplöst, både till och från Hässleholm, konstaterar tågpendlaren Richard Larsson när vi träffar honom på perrongen i Lund.
I Höör väntar David Kaikkonen på tåget till Lund där han går i gymnasiet.
– Man kan räkna upp hundra händelser det senaste året, säger han. Man undrar hur de som dedikerat sitt liv till att sköta detta, hur de kan sköta det så dåligt?
Tåg spontanevakuerades
Nyligen tröttnade resenärerna fullständigt på att vänta på besked instängda i ett stillastående tåg mellan Hyllie och Öresundsbron. Efter 45 minuter valde resenärerna att spontanevakuera de varma vagnarna och klättrade ner på banvallen och korsade sen den trafikerade motorvägen bort mot Hyllie.
– Det var ganska traumatiskt, folk svimmade av. Det kändes inte så kul att vara med om, säger Tony Gintner, en av de pendlare som var med den kvällen.
För många resenärer är de ständiga tågproblemen svårbegripliga.
– Man undrar varför det uppstår så många signalfel, undrar Karl Påhlshammar, som pendlar från Höör till Köpenhamn. Hur kommer det sig att ledningar slits ner så ofta?
”Saknas nationellt fokus på Skåne”
Ledningen för Skånetrafiken vill också ha en snabb förbättring av det skånska järnvägsnätet, både när det gäller kapacitet och underhåll. Stockholm och Göteborg har fått stora statliga tågpaket, nu vill Skånetrafiken ha en större investering i södra Sverige.
– Det saknas ett nationellt fokus på Skåne, det finns inget skånskt paket där man satsar omfattande under lång tid, Vi fick Citytunneln och Öresundsbron, men resandet har ökat så pass mycket att det behövs en satsning också på den skånska järnvägen.