– Vi tittar på batterierna i bussarna, till exempel hur stor miljöpåverkan de har under sin livscykel och vilka risker det finns med batteritillverkningen utifrån ett socialt perspektiv, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.
Bussarna som drivs av förnybar el minskar klimatutsläppen med 90 procent jämfört med bussar som drivs av förbränningsmotorer, skriver Skånetrafiken i ett pressmeddelande.
Samtidigt, menar Iris Rehnström, är kunskapen om produktionen batteriernas produktion och miljöpåverkan tämligen begränsad. Därför har Skånetrafiken tagit initiativ för att veta mer.
Tre rapporter
Tre rapporter har tagits fram av Lunds tekniska högskola, IVL Svenska miljöinstitutet och Rädda Barnen. Rapporterna undersöker den sociala påverkan och klimatpåverkan som förknippas i hela leverantörsledet bakom de batterier som i sista ledet driver stadsbussarna.
– Tack vare rapporterna vet vi till exempel att brytning av kobolt till batterierna förorenar närmiljön, att det i vissa gruvor förekommer barnarbete och att den största klimatpåverkan uppstår via energianvändning i produktionen, säger Iris Rehnström.
Ställer krav på leverantörer
Vad tar ni med er från dessa rapporter?
– Till exempel har rapportskrivarna rekommenderat att vi ställer krav på leverantörskedjan att följa OECD-riktlinjer gällande mineraler. Vi har också fått rådet att samarbeta med andra trafikbolag och trafikhuvudmän i norden för att få större tyngd och enhetlighet bakom exempelvis miljökrav.
I dagsläget är det fortfarande bara en liten del av Skånetrafikens stadsbussflotta som är eldriven. Majoriteten drivs med biogas. Till år 2031 siktar Skånetrafiken ha elektrifierat all stadsbusstrafik i Malmö.