Idag är Skånetrafiken en av flera aktörer som är inblandade i tågtrafiken mellan Malmö och Köpenhamn. I veckan ska ett avtal skrivas på mellan regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) och den danska transportministern Ole Birk Olesen. Avtalet innebär att Skånetrafiken får samlat ansvar för Öresundstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn.
– Trafiken kommer att avskiljas från den danska kusttrafiken och vi får ensamt ansvar för tågtrafiken över sundet ända in till Köpenhamn, säger Anna Fjellner, vid Skånetrafikens presstjänst.
Stannar vid Østerport
I praktiken innebär det att Skånetrafikens tåg kommer att stanna vid Østerport, två hållplatser efter Köpenhamns huvudbangård. Den som vill ta sig vidare mot till exempel konstmuseet Louisiana eller Helsingör kommer att behöva byta till danska tåg.
– Trafiken kommer att bli mycket mer robust och vi kommer framförallt att bättre hantera driftstörningar eftersom förseningar på den danska sidan inte kommer att smitta av sig på våra sträckor, säger Anna Fjellner.
Hon fortsätter.
– Dessutom kommer underhållet av tåg att flyttas från flera depåer i Köpenhamn och Malmö till en ny depå som håller på att byggas i Hässleholm, vilket kommer att underlätta för Öresundstågtrafiken.
Ökad kapacitet
Även tågkapaciteten kommer att öka, enligt Anna Fjellner.
– Vi kommer att förstärka med ytterligare ett tåg i timmen i vårt basutbud, säger hon.
Förändringarna kommer att genomföras i flera faser och vara helt genomfört 2022. Skånetrafiken har kallat till en pressträff på fredag där avtalet uppges skrivas på.