– I klassrummet, när läraren inte hör, eller blickar man får, det förekommer hela tiden, svarar Melissa Ariel Samoilova på frågan hur hon upplever rasism i skolan.
Hon och hennes tidigare klasskompis Chanel Devedur, är två av de elever som har deltagit i Malmös stads satsning på så kallade hågkomstresor till Auschwitz och Birkenau för elever på högstadiet.
Viktig men tung resa
Nu går de i första årskurs på gymnasiet och är inbjudna till en politisk hearing för personer som arbetar med skola, barn och unga i Malmö.
– Det var en väldigt fin resa, inte bara där på plats, utan utbildningen innebar möten med många människor innan resan och en djupgående historisk bakrund, säger Melissa Ariel Samoilova som själv är troende judinna.
För Chanel Devedur blev resan en viktig, men också tung upplevelse.
– Det var väldigt jobbigt att gå på samma platser där människor har fått uppleva det ingen människa ska behöva uppleva, speciellt som jag hade Melissa vid min sida som också är judinna.
”Har fått en djupare förståelse”
Båda menar att resan inte bara varit viktiga för dem, utan för hela skolans elever.
– Den här utbildningen och möjligheten att åka till Polen, gjorde att det blev ett väldigt stort ämne på skolan. Man märkte att folk tog det på allvar när vi föreläste om det för andra klasser, säger Melissa Ariel Samoilova.
– Jag har verkligen fått en djupare förståelse för mänskliga rättigheter och vill gärna sprida mina kunskaper vidare, säger Chanel Devedur.