300 studenter från Lunds tekniska högskola som var med i studien fick sina fotografin bedömda av 37 personer. Sedan bedömdes ”snyggheten” utifrån medelbetyget.
– Vad som är snyggt är olika för alla men de flesta gjorde ändå samma bedömningar, säger Adrian Mehic som står bakom och som är doktorand i nationalekonomi på Ekonomihögskolan i Lund.
Starkare utseendeeffekt
Resultatet jämfördes sedan med studenternas betyg både före och under pandemin. Utseendeeffekten syntes mest i ämnen där lärare och studenter lär känna varandra och ofta träffar varandra.
– Många studenter tror ju att man är anonym för att man har anonyma tentor men så är det inte riktigt. Kursansvarig måste veta vilket betyg den sätter på vilken student sedan när betygen registreras, enligt lag.
Flesta lärare är män
De manliga studenternas betygsättning förblev dock oförändrad under samma omständigheter – vilket kan förklaras av att deras betygsättning inte är beroende av utseendet på samma sätt.
– De flesta lärarna är män, så det är rimligt att de huvudsakligen diskriminerar till förmån för de attraktiva kvinnorna. Å andra sidan gav även kvinnliga lärare de snygga kvinnorna högre betyg, men inte i samma utsträckning, säger Adrian Mehic.