Lars Sörenson, 80, från Åkarp känner sig lurad av inlåningsföretaget 24money. Foto: SVT

Ville dryga ut pensionen – nu kan 100.000 vara borta

Uppdaterad
Publicerad

Lars Sörensen och hans fru ville dryga ut sin pension och få pengarna att växa lite extra. Men inlåningsföretaget som lockade med hög ränta visade sig vara opålitligt och nu ser de ut att ha förlorat stora summor av sina besparingar.

Lars Sörensen är 80 år gammal och bor tillsammans med sin hustru i Åkarp. I sin yrkesaktiva karriär jobbade han med elektronik ombord på fartyg, pengarna han sparade ihop skulle göra livet lite extra glatt som pensionär.

Han tyckte att bankernas sparande gav för låg avkastning och vände sig därför till inlåningsföretaget 24money där han och hans fru satte in 100.000 kronor. Till en början verkade allt bra men sommaren 2017 upptäckte Lars Sörensen och drygt tusen andra sparare att allting inte stod rätt till.

– När man försöker ta ut pengarna så nollställs kontot på inloggningssidan men pengarna betalas sen aldrig ut. När man då skriver ett meddelande om att man inte har fått pengarna så svarar kundtjänst att det inte finns några pengar, säger Lars Sörensen.

Interna problem

I augusti sparkades ledningen på 24money och ersattes av en ny. Samtidigt skrev SvD att Ekobrottsmyndigheten hade startat en utredning om bokföringsbrott och oredlighet mot borgenär.

Uppskattningsvis är det drygt tusen sparare som totalt har satt in närmare 40 miljoner kronor hos företaget.

Nu arbetar Lars Sörensen med att organisera alla som blivit av med pengar efter att ha haft ett sparkonto hos företaget. På sociala medier håller han medlemmarna i en stödgrupp uppdaterade för att på sikt samla dem för att göra en grupptalan.

– Några är förtvivlade, minst sagt. De har kanske satt in sina sista slantar och sett alla pengarna försvinna, säger han.

Ingen kontakt med företaget

SVT Nyheter Skåne har försökt nå 24money utan resultat. Företaget skriver på sin hemsida att de gör allt i sin makt för att säkra de medel som går att säkra för att trygga kundernas medel. I ett automatiskt mejlsvar står det att de inte kan garantera att spararna kommer att återse sina pengar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.