Projektet består av två delar. Lunds kommun ska bygga själva spårvägen, medan regionen ska stå för spårvagnarna och spårvagnsdepån.
I veckan var det tänkt att Region Skånes kollektivtrafiknämnd skulle godkänna genomförandeavtalet, som slår fast ansvarsfördelningen mellan kommunen och regionen.
Men de borgerliga politikerna i nämnden krävde en uppdaterad ekonomisk rapport, eftersom det finns uppgifter om att kostnaderna för regionens ansvarsområden har skjutit i höjden. Regionens ekonomi är ansträngd och nu vill man ha ett uppdaterat underlag.
Öppna för andra lösningar
Cristina Glad (L), andre vice ordförande i regionala kollektivtrafiknämnden, håller öppet för andra lösningar än just en spårväg.
– Vi har bara sagt andra lösningar, vi har inte överhuvudtaget specificerat vad andra lösningar innebär, säger Christina Glad (L) till tidningen Sydsvenskan.
De rödgröna partierna i kollektivtrafiknämnden gick med på att skicka tillbaka ärendet till tjänstemännen. Regionfullmäktige fattar det slutgiltiga beslutet om regionen ska skriva på genomförandeavtalet.
Lunds kommunpolitiker måste också säga ja till avtalet.
Målsättningen är att spårvagnstrafiken ska starta hösten 2019.