– Anledningen är det vi kallar tappad styrning. Inget ovanligt, säger kommissionens utredningschef Øssur Jarleivson Hilduberg.
Det var i söndags kväll som Scandlinesfärjan Mercandia IV på väg in i Helsingborgs hamn körde in i en pir. Kollisionen var kraftig och rev upp ett hål i fartygets sida. Två personer skadades, en passagerare och en i besättningen.
Kommissionen har efter att ha samlat in uppgifter om händelsen bestämt sig för att inte utreda vidare. Anledningen är enligt Haverikommissionen att konsekvenserna inte blev allvarliga, och att det inte finns tillräckligt mycket lärdom inför framtiden att dra av vidare utredning.
– Det är klart att man kan förutse strömförhållanden, men samtidigt är marginalerna små, säger Øssur Jarleivson Hilduberg.
Svensk polis utreder händelsen, dels som ett arbetsmiljöbrott eftersom en i besättningen skadades, dels som vårdslöshet i sjötrafik med kaptenen som misstänkt.
– Det är ju inte vår roll att säga om något är brottsligt eller inte, men det här kunde ha hänt vem som helst. Olyckan är inte kopplad till den här personen, säger Øssur Jarleivson Hilduberg.