Det slutgiltiga beslutet har inte klubbats igenom, men en majoritet av Köpenhamnspolitikerna är överens om dragningen av danska huvudstadens kommande tunnelbanelinje, vilket danska tidningen Berlingske var först med att berätta.
Det fanns två alternativ, en västlig och en östlig dragning, och det senare alternativet valdes i dagarna. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) har länge förespråkat Öresundsmetron mellan Malmö och Köpenhamn, och menar att det danska tunnelbanebeslutet tar länderna ett steg närmre förbindelsen.
– Genom att välja den här dragningen gör man också ett aktivt val i att möjliggöra en smidig ihopkoppling med Malmö.
Nästa steg: Miljökonsekvensbeskrivning
Om den östliga, lila, tunnelbanelinjen i Köpenhamn blir av skapas en lättillgänglig öppning för en framtida Öresundsmetro vid Refshaleøen.
I januari kom beskedet att Malmö stad är beredd att delfinansiera en miljökonsekvensbeskrvning om det blir en östlig tunnelbanelinje.
– Vi är villiga att gå in med vår andel, men hoppas även på hjälp från Region Skåne eftersom det här är viktigt för hela Skåne, inte bara Malmö, säger Katrin Stjenrfeldt Jammeh (S).
Se den östra dragningen av tunnelbanelinjen M5 i klippet ovan.