Strejken varar i två timmar mellan klockan 7 och 9 i Malmö och mellan klockan 9 och 11 i Helsingborg. Arbetsgivarens lockout varar hela dagen.
– Vi hoppas på en lösning, vi ser inte riktigt att det vi ber om är något hemskt eller fruktansvärt, bara samma som övriga har, säger Henrik Collvin.
Nobbade budet
Facket har nobbat medlarnas slutbud i hamnkonflikten, medan arbetsgivarna sade ja på tisdagen.
– Läget är väldigt låst, säger Eskil Rönér som är förbundsordförande.
– Risken är stor att det blir en väldigt utdragen konflikt.
Den stora tvistefrågan är Hamnarbetarförbundets rätt att teckna avtal för sina medlemmar. Idag finns ett avtal, men facket menar att arbetsgivarna nu vill ta tillbaka det som man lyckats förhandla sig till.
– Vi förnekar inte på något sätt att Transport har första avtalet, säger Eskil Rönér.
– Men vi vill behålla våra undantag och inte får ett rent hängavtal.
Ingen totalstrejk
Hamnarbetarförbundet har valt att utlysa punktstrejker. Arbetet läggs alltså ner under två timmar.
– Vi har lagt ut ett kluster av av korta strejker, säger Eskil Rönér.
– Det här ska ses som en varningssignal. Vi vill visa att vi menar allvar.
Någon totalstrejk är inte aktuell just nu.
– I och med att vi inte kontrollerar hela situationen så är det ett dåligt strejkvapen för oss.
Hur hamnarbetarna är organiserade är olika i olika hamnar. I Malmö är uppdelningen ungefär 50/50 mellan Transport och Hamnarbetarförbundet. I Helsingborg organiserar Hamnarbetarförbundet ungefär två tredjedelar av arbetsstyrkan.
Stridsvilja
I Malmö är stridsviljan stark.
– Vi hade omröstning om strejken, och 96 procent av våra medlemmar ville det, berättar Henrik Collvin i Malmö strax efter att arbetet lagts ned i Malmö hamn.
Där strejkar hamnarbetarna mellan klockan sju och klockan nio i dag, därefter är de lockoutade under 17 timmar.
Företagen drabbas
Nu får många svenska företag problem med sin logistik via hamnarna.
– Det kommer att få stora konsekvenser redan på kort sikt, vi pratar om ett tiotal hamnar som drabbas hårt. Det kommer att drabba svenska företag, kommer hota svenska arbetstillfällen och ganska snabbt också drabba tredje man, det vill säga vanliga medborgare, sade Mattias Dahl på arbetsgivarsidan till TT.
Hamnkonflikten
Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.
Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.
Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.
Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.