”Fordonen är oftast utan försäkring, oskattade och obesiktigade”, säger Bengt Hersler, vd för Parkeringsövervakning i Malmö. Foto: SVT/TT

Privat mark används för att komma undan lagen

Uppdaterad
Publicerad

År 2014 kom det en lag som skulle göra det lättare att beslagta bilar med skulder. Nu har ett kryphål upptäckts av bilförare som vill undkomma lagen: de parkerar på privat mark, där de nya reglerna inte gäller.

I juli 2014 blev det möjligt att beslagta felparkerade bilar som har obetalda böter över 5 000 kronor. Lagen skulle göra det lättare att forsla bort bilar med höga skulder, så kallade målvaktsbilar. Men enligt Eva Svenning, verksamhetsansvarig för parkeringsfrågor i Malmö stad, använder sig personer av privat mark för att komma undan lagen.

– När det gäller privat mark får vi inte flytta bilen även om den har skulder, säger Eva Svenning.

Enligt Eva Svenning måste fastighetsägaren först be kommunen hämta bilen och betala för bortforslandet. Sen måste fastighetsägaren själv kräva föraren på betalningen.

– Det blir väldigt svårt att komma åt bilarna, säger Eva Svenning.

En utmaning i Malmö

Problemen med så kallade målvaktsbilar har gäckat Malmöpolisen och kommunen i många år. Genom att använda en bilmålvakt kan den person som kör fordonet undvika skatter, avgifter och böter som skrivs på fordonet. Dessa skickas istället till målvakten, som sedan låter skulderna samlas på hög.

I Malmö är det polisen och Parkeringsövervakning i Malmö som flyttar bilar som har betalningsanmärkningar, men för att få flytta en målvaktsbil är det många krav som måste uppfyllas.

– Först måste målvaktsbilen stå fel, vi får inte flytta en bil som står parkerad och har betalat parkeringsavgift. Det är mycket som måste göras innan vi kan flytta bilen, säger Bengt Hersler VD Parkeringsövervakning i Malmö.

Varför är det så viktigt att flytta målvaktsbilar?

Dessa fordon är oftast utan försäkring, oskattade och obesiktigade detta innebär att de är en fara för allmänheten. Skulle det vara en olycka kan inte den bilen betala något i olyckan, berättar Bengt Hersler.

Bengt Hersler, vd för Parkeringsövervakning i Malmö. Foto: Herman Svensson/SVT

Inte ett stort problem för MKB

Enligt Eva Svenning använder sig många bilförare av det allmännyttiga fasighetsbolaget MKBs parkeringar.

– Det är klart att det inte är bra, men jag kan inte säga att det är ett stort problem för oss. Men skulle det påverka räddningstjänsten under en utryckning då är det ett stort problem, säger Margaretha Söderström Kommunikationschef MKB.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.