I Japan går tågen på sekunden. Japanerna fokuserar på enkla och smarta lösningar för tågtrafiken och de jagar ständigt sekunder. Det rapporterar Sveriges Radios program ”Vetandets värld” om i veckan.
Carl-William Palmqvist, doktorand vid LTH i Lund, forskar om förseningar och punktlighet för persontåg, med målet att förbättra tidtabellsdesign och minska störningarna i trafiken.
– Vi har nog en självbild av att vara punktliga här i Sverige. Samtidigt vill vi ha hög komfort och flexibilitet. I Japan fokuserar man mycket på att förenkla tågtrafiken, säger Carl-William Palmqvist.
Mycket att lära av Japan
I Japan tar man till exempel bort växlar som inte används så ofta och förenklar på det sättet spårsystemet. Nattetid stänger man av tågtrafiken för att kunna utföra kontinuerligt underhåll. Japanerna planerar dessutom noggrannare tidtabeller och uppehåll. Både personal och resenärer är även mer disciplinerade och det finns en djupt rotad punktlighetskultur i Japan, visar forskningen.
Kan man få punktligare tågtrafik i Skåne?
– Visst kan man det! Vi måste bara bli bättre på att planera tidtabellerna, och skapa längre och mer realistiska uppehåll. Vi behöver markera tydligare på perrongerna var man ska stå och var tågen kommer in. En annan viktig åtgärd handlar om underhåll och att planera banarbetena bättre, säger Carl-William Palmqvist, som precis skrivit klart sin avhandling i ämnet vid Lunds Tekniska Högskola.
Småsaker försinkar
Enligt Carl-William Palmqvist beror de flesta tågförseningarna på vardagliga saker, som till exempel att det tar tid att komma på och av tågen. Mindre ofta beror förseningarna på signalfel och tekniska problem.
När kan den svenska tågtrafiken bli punktligare?
– En del saker kan man åtgärda på ett till två år. När det gäller organisation och saker som måste göras om, kan det nog ta längre tid, säger Carl-William Palmqvist, doktorand vid LTH.