Både taxinäringen och restaurangbranschen har fått färre kunder och gäster i spåren av coronapandemin. För att mildra effekterna har krogar och taxiföretag nu börjat samarbeta, genom hemleveranser av mat.
– Kunderna blir glada. Det är många kunder som inte kan eller vill gå ut. Det finns naturligtvis också budfirmor, men det är bra om också taxiförarna får del av de här nya transporterna, säger taxiföraren Nadem Shabbir.
Stockholmare beställde till Limhamn
Även restaurangerna har behov av att öka omsättningen och ser en möjlighet i hemleveranser.
– Häromdagen fick vi ett mejl från en kille i Stockholm som ville uppmuntra sin släkting i Limhamn. Han mejlade en matbeställning, swishade över betalningen och taxin körde ut maten. Perfekt samarbete i dessa coronatider, säger krögaren John Visser.
– Alla intäkter är viktiga just nu. Det är en stor kris i branschen, säger Sasa Vejzovic, regionchef för ett taxiföretag.